Coldplay en Oxfam zoeken filmpjes van fans

door Bart Somers

De Britse band Coldplay zet opnieuw zijn schouders onder de Oxfam-campagne tegen landroof. Hun fans kunnen vanaf deze week zelf filmpjes insturen. Dat moet een gloednieuwe en exclusieve videoclip opleveren voor de wereldhit ‘In My Place’ van enkele jaren geleden. Binnenkort krijgt het nummer dus een nieuwe en verrassende invulling.

Knuffel in de garage

De Oxfam-GROEIcampagne vraagt aan Coldplay-fans deel te nemen aan een origineel muzikaal project om het onrecht van landroof wereldwijd aan te kaarten. De fans sturen zelfgemaakte video’s en foto’s in waarmee zij het thema gedwongen verhuis en landroof in beeld brengen. En Mat Whitecross, bekroond regisseur van menige Coldplay-clip en film, monteert de inzendingen zodat er een exclusieve muziekvideo ontstaat rond de bekende song ‘In My Place’ van Coldplay.

Wie meewerkt, kiest een persoonlijk voorwerp of lievelingsding en verhuist dit naar een totaal ongebruikelijke plek. Je favoriete knuffel slaapt voortaan in een lege garagebox bijvoorbeeld. Of een dagelijkse activiteit zoals tanden poetsen of huiswerk maken, gebeurt nu op een volledig foute plek.

Regisseur Mat Whitecross: “Door mensen te tonen die helemaal niet thuis zijn op de plek die je ziet, wil ik hun diepe gevoel van ontvreemding duidelijk maken. Ik wil bijna lijfelijk laten ervaren hoe landroof het leven van vele mensen kan verwoesten.”

Deze unieke muziekvideo zal het onrecht van landroof helpen illustreren. Elk jaar kopen regeringen, banken of privé-investeerders immense stukken land op in de armste landen van de wereld. Vaak hebben de mensen die op de grond leven en deze gebruiken om in het levensonderhoud van hun gezin te voorzien geen inspraak bij de verkoop. En ze krijgen evenmin een compensatie. De voorbije tien jaar ging zo 65 keer de oppervlakte van België over de toonbank.

Krachten bundelen

Voor de ‘In My Place’- video maakt Oxfam als eerste gebruik van de zogenaamde ‘crowd sourcing’ of ‘fan sourcing’ in dit geval. De film maakt deel uit van de GROEIcampagne waarmee Oxfam de Wereldbank vraagt het speerpunt te zijn van de strijd tegen landroof.

Mat Whitecross: “Ik werk al heel lang met Coldplay samen en ik weet hoe gepassioneerd hun fans zijn. Hun energie en enthousiasme gebruiken om een sterke en originele campagnevideo te maken, dat is een geweldig idee.”

Bert Dhondt, woordvoerder van de Oxfam-GROEIcampagne: “Deze unieke muziekvideo zal het onrecht van landroof in de kijker plaatsen. Vorig jaar nodigde Coldplay Oxfam uit op zijn wereldtournee en de massale steun die we toen van hun fans kregen, heeft ons echt enorm gestimuleerd. Als je campagne voert, moet je jezelf in de situatie van iemand anders kunnen verplaatsen. We weten dat we een concreet verschil kunnen maken als we onze krachten bundelen en samen opkomen tegen onrecht in de wereld.“

Meewerken?
Alle inzendingen moeten ten laatste op 20 maart 2013 binnen zijn. Voor meer informatie en om een bijdrage te sturen, kan je terecht op deze link.