In 2015 was Stuff. artist in residence in de Ancienne Belgique. De équipe van Lander Gyselinck en co sloegen kamp in de Brusselse concerttempel om er aan hun gelauwerde zelfgetitelde debuut te schaven. Zwangere Guy deed toen nog de afwas in de catacomben en geraakte gecharmeerd door de muziek van de Gentenaren. “Laten we een plaat maken. Ik heb een groepke genaamd Stikstof. Gij hebt uw band Stuff, we noemen het Stikstuff“, verklaarde Gorik Van Oudheusden ofte Zwangere Guy gisteren hoe Gyselinck en hij elkaar ontmoetten. De wegen van de twee groepen konden nooit tot elkaar gebracht worden. Tijdens corona vonden de twee de tijd en elkaar terug en ‘Pourriture noble’ werd gebaard.
Vooraleer de twee spitsbroeders de VIERNULVIER mochten begeesteren, deed Niels Broos het voorprogramma. De Nederlander kent u natuurlijk via Kyteman Orchestra, Binkbeats en Jameszoo, al doet het vaak ook gewoon solo – zoals gisterenavond. Broos maakte het opwarmrondje voor het Gentse publiek niet bepaald gemakkelijk. De Nederlander gooide van meet af aan alles uit de kast om het publiek te overbeladen met de meest ingenieuze beats dat het moeilijk was om er überhaupt ‘in’ te geraken. Broos stond aan z’n tafel alsof het een flipperkast was en zo klonk z’n elektronica ook die strepen Hudson Mohawke en Iglooghost in zich hadden.
Elders leek het wel alsof de man Lander & Adriaan’s (één van de vele andere projecten van Gyselinck) jazz funk door een blender vol glitchy elektronica haalde en terug spuwde richting het publiek. Die reageerde eerder apathisch dan wel meeknikkend op de overweldigende beats van Broos. Het geroezemoes tussendoor verklaarde evenwel dat Broos het misschien iets conventioneler had moeten gehouden hebben.
Via een gladde jazz instrumental en luid onthaal kwamen ZG & LG het podium op gewandeld. “Negenduuzend. Oh, sorry. Tis negenduuzd zeker. Vanavond gaan we een wandeling maken.“, begroette Gorik het publiek na ‘Stier & schorpioen’ en ‘OG’z’ van ‘Wie is guy?‘ te hebben gespeeld. De wandeling van het leven in al z’n ups en downs passeerden de revue, telkens omkapseld door snedige jazzhop. De funky soort, de dansbare soort, de sentimentele en emotieve soort. Zwangere Guy is een volksmenner, een leeuw die ontbolstert wanneer hij een menigte ziet en in een fight of flight-reactie beslist ze tot een schroothoop te reduceren en te overmeesteren met koelbloedige bars. Gisterenavond was hij meer zanger van het levenslied dan de bullebak die hij bij Stikstof is.
ZG zet zich normaal heel erg zelfverzekerd op tijdens z’n shows, maar hier was dat niet. De aard van de show en plaat leent zich evenwel aan iets diepgaandere bindteksten – en niet louter om Conner Rousseau aan de kaak te stellen naar aanleiding van de naamsverandering van de VIERNULVIER. Zo luidde Gorik ‘Verlies’ op een heel kwetsbare manier in met te vertellen dat ze elkaar vonden op een tijd en een plaats waarbij ze beiden door een moeilijke periode gingen. En waar ZG tot de conclusie kwam om iets te doen met al die emoties die dat verlies en de liefde voor die persoon met zich mee brachten.
De Vooruit was muisstil, het enige dat weerklonk waren de teksten van Gorik die door merg en been gingen. “Heb liever niets dan alles kwijt / Geluk zit altijd in de kleinigheid / De mens is moe, hij slaapt niet meer / Ik wil hier weg, want ik haat de sfeer / Wordt opgeslorpt door heel mijn stad / Ik hou van haar, want ze maakt me hard / Ik zie geen kleur en de toekomst zwart / Fuck ik haat wat ik daarstraks nog dacht“, klonk het waarna een mistroostige sax zijn woorden trachtte op te beuren.
Gelukkig was de hele avond niet vol van weemoed. ZG verklaarde trots dat hij vandaag negen maanden sober is, “negen maanden zwanger“. Zijn vader is evenwel jarig en Landers moeder was dat gisteren en werd daarom even door Gorik in de bloemetjes gezet. ‘Beter leven’ sneed er, in die context en na een monoloog over in jezelf geloven, anderen hun ongelijk bewijzen en altijd de juiste mensen trachten vertrouwen, nog dieper in. De drie jonge fans op de eerste pikten naar hartelust de levenslessen van ome Guy mee.
Het tempo werd met ‘Tleven is te kort’ en ‘Hadikdekans’ zowel qua instrumentatie als rapflow ruim te hoogte in getrokken en Guy had duidelijk nog zin in een feestje. In ‘Laat ze daar maar staan’ ging hij flink tekeer. Het nummer legt de ongelijkheden, onverschilligheden en discrepanties in onze samenleving bloot. Guy moest zich inhouden om niet in een furie uit te barsten bij het inzetten van het nummer. Hoe politici en het systeem de hoogste boom in kunnen kruipen – steeds lonkend richting Gyselinck om zich te bedaren. Het toont hoeveel hij heeft opgestoken van hem. Hoe hij zich uit zijn comfortzone heeft begeven, zoals hij dat zo mooi eerder beschreef bij het inzetten van ‘Slijk’.
Uiteindelijk sloten de twee boezemvrienden de avond af met ‘Wie is Guy?’. Waar het publiek zat te hopen op een verlenging van het gemosh tijdens ‘Laat ze daar maar staan’, werd de track instrumentaal volledig herwerkt. De track werd hier voorzien van funky instrumentals die de, normaal gezien, pompende bars van ZG wat ondergeschikt maakten. Zo werd ‘Pourriture noble’ op een positieve en vooral dansbare noot afgesloten.
Zwangere Guy & Lander Gyselinck spelen morgen één van hun laatste shows in het kader van het album in De Roma. Daar zijn nog tickets voor. Hun show in Ancienne Belgique volgende week dinsdag is volledig uitverkocht. In VIERNULVIER kun je binnenkort dan weer terecht voor concerten van Brihang (15.12), Lip Service (09.02) en Doodseskader (22.02). Tickets en info zijn te vinden op de website van de respectievelijke zalen.