Paolo Nutini licht enkele maanden voor de release een tip van de sluier die rond zijn nieuwe album hangt met drie concerten in kleine clubs. Het had wat voor Club 69 kunnen zijn, maar dat werd het niet. De Schot speelde gisterenavond in Amsterdam, en wij waren erbij.
Met een bandlid of 9 stond het podium alvast aardig vol, en in de loop van de avond zou blijken dat de Brit met Italiaanse roots werkelijk een schare topmuzikanten rond zich verzameld heeft. Op muzikaal vlak werd ervoor gekozen om het optreden met een knal af te trappen. ‘Scream (Funk My Life Up’) staat sinds eind januari op Nutini’s YouTube-kanaal en was dus zeker voor de echte fans geen onbekende meer. Het opvallendste element was, niet verwonderlijk, de nog steeds uitmuntende zang, in een lied dat op een klasrijke wijze soul, funk, rock en blues tot een verteerbaar geheel mengt. Al vrij vroeg zat ook oude bekende ‘Alloway Grove’ in het swingende begin van de set, die nadien varieerde tussen gloednieuwe songs, onuitgebrachte liedjes als ‘Cherry Blossom’ die twee jaar geleden al in livefilmpjes op YouTube circuleerden, en klassiekers als ‘Last Request’ die in een al dan niet gemaakt spontane bis zaten.
Een diepgravende mening geven op basis van nummers waarvan je het merendeel nog nooit hebt gehoord, is niet eenvoudig. Wat we kunnen zeggen is dat de eerste indruk erg positief was. De show overtuigde ondergetekende veel meer dan de passage van Paolo op Pukkelpop in 2009. Gisteren leek de man hongerig en fris, alsof hij weer helemaal klaar is voor de strijd na een pauze van enkele jaren. De muziek van de nog altijd maar 27-jarige zanger smeekt in ieder geval om de lente en de zomer, het zou ons dan ook niet verwonderen als zijn naam tussen de gelukkigen zit die bepaalde festivals uit Werchter of Hasselt binnenkort nog gaan lossen.
De liveversies van de nieuwe songs deden het beste verhopen voor de release van het nakende album ‘Caustic Love’. Het lijkt er alvast op dat je voor de voice der voices voorlopig nog steeds in Schotland moet zijn. Dat hij tussen de liedjes door zo hard mompelde dat we er geen woord van hebben verstaan, nemen we er graag bij.
Verdeeld door Warner Music