De tweede dag van Paaspop start met een kussengevecht op de camping. Daarmee zit de sfeer er meteen weer dik in, ondanks de blubber die op sommige plekken al tot halverwege de knieën reikt. Ach, wat is een festival nu zonder modder?
Therapy? staat al tamelijk vroeg gepland in de Phoenix tent, maar weet hierdoor op dit uur wel een stevig publiek te trekken. Misschien valt het wel te wijten aan hun latere set in de Vinyl Mania, of worden de Ieren tegenwoordig toch eerder gezien als ideale band om een laat middagmaal op een zaterdagmiddag met een koffie te verteren. Echt knallen doet het dan ook niet, behalve dan even tijdens eeuwige klepper ‘Diane’.
Vervolgens valt er een behoorlijk zwoel beestje terug te vinden op het podium van de Apollo. Kovacs scoorde vorig jaar met ‘My love’ een sterke YouTube-hit, bracht net debuut ‘Shades of black’ uit en is zo ook meteen toe aan haar eerste festival. Helemaal van een leien dakje gaat dat nochtans niet. De Eindhovense mispakt zich wat aan de eigen sfeer van het gebeuren en komt er zo eerder met een achtergrondmuziekset vanaf. Een behoorlijk aangename is het wel, met onder andere een heerlijk donkere Shirly Bassey cover (‘Diamonds are forever’) en een kruiperige ‘Wolf in cheap clothes’ waarin de soul laag per laag zorgvuldig wordt opgebouwd.
De eerste die echt potten weet te breken vandaag, is John Coffey. Twee jaar geleden moest de band nog opbeuken tegen headliner Skunk Anansie, vandaag krijgen de Nederlanders in de Phoenix tent wel de respons die ze verdienen. De lat wordt van bij het begin hoog gelegd door zanger David Achter de Molen die met weinig anders dan rondspringen genoegen lijkt te nemen, maar dat is met de vuige punkrock van nieuwste ‘The great news’ geen probleem. De liefhebbers van het hardere genre kelen ‘Romans’ en ‘Dirt & stones’ luid mee en de jongens? Die genieten even hard mee.
Eén van de betere shows van de dag is die van I Am Kloot. John Bramwell en co krijgen een uurtje in de Theatertent en benutten werkelijk elke minuut om hun publiek te overtuigen van heel wat nieuwe nummers. Dat is een beredeneerde gok op een festival, meer in het bijzonder nu dat het vers materiaal een stuk rauwer blijkt te zijn dan een klassieker als ‘86’s TV’. Niettemin weten de Britten, die vandaag met z’n drieën op hun puurst voor de dag komen, Paaspop netjes in te pakken.
Een festivalset in het midden van een theatertournee, wat doe je daar dan mee? Within Temptation kiest voor de gulden middenweg: een ietwat soberder decor dan anders, met stevige vuurwerk- en lasershots op de gepaste momenten. Paaspop is inmiddels de tel kwijt geraakt als het gaat om het aantal keren dat de groep hier al stond, en ook het publiek raakt niet meer helemaal overtuigd. Den Adel klinkt nochtans, zelfs in de hoge noten in ‘Mother earth’, ‘Ice queen’ of ‘Stand my ground’, stukken beter dan voorheen, maar het “been here, seen that” gevoel overheerst net te veel.
Even na negen wordt Jett Rebel onder luid gejuich onthaald in de Apollo. Het gaat hard voor de energieke Nederlander sinds hij vorig jaar voor een afgeladen Jack Daniel’s stage al zijn kunnen bewees. Terwijl de twintigplussers ondertussen hun gading weten te vinden bij Modeselektor, staan hier aan het podium verdacht veel jonge meisjes. Jett is dan ook het tieneridool in wording bij uitstek, die al zijn troeven duizelingwekkend slim uitspeelt. Roze lipstick, gelakte nagels, een zonnebril, een uitstraling om U tegen te zeggen en een dozijn popsongs die zo catchy zijn dat Michael Jackson er nog een puntje aan kan zuigen. Kitsch en helemaal over the top, maar wanneer Jett Rebel met een knipoog megahit ‘Louise’ inzet, gaan ook wij helemaal voor de bijl.
Van een succesvolle set op Eurosonic Noorderslag naar een van de hoofdplekken op Paaspop. Typhoon doet het en met verve. Het mag dan al behoorlijk warm zijn in de Apollo, wanneer de Nederlandse rapper zijn opwachting maakt, wordt het er werkelijk bloedheet. Zo heet zelfs dat de man al snel zijn T-shirt uittrekt. De artiest schiet hit na hit uit ‘Lobi da basi’ op het publiek af, vormt hartjes dat het een lieve lust is, rapt zelfs de bindteksten aan elkaar en krijgt uiteindelijk de hele tent aan het springen met kronkelige knaller ‘Zandloper’.
Na een meezingzaterdag als dit is Rudimental op papier de perfecte afsluiter. De Britten lijken er meer dan klaar voor met een indrukwekkend Londens decor, tot en met metrostop en typische telefooncel. Alleen zitten de omstandigheden niet mee. Paaspop is behoorlijk moe na een zware, modderige dag en wanneer de band ver na middernacht de main stage op danst, is de tent een stuk leger dan bij de vorige acts. De groep laat het echter niet aan haar hart komen en blijft duwen en trekken tot het publiek na een half uur met behulp van een hoop laserstralen toch uit hun dak gaat. Van de drum and bass in ‘Free’ en ‘Waiting all night’ naar waanzinnige soul in ‘Hit the road Jack’ om uit te monden in ‘Feel the love’, die ene klapper waar iedereen op heeft gewacht, Rudimental kan dat headlinespelletje wel.
Het uitverkochte Paaspop programmeert vandaag nog onder andere dEUS, Dotan, The Kooks en Anouk. Meer info vind je hier.