Foto’s Tina Herbots
James Blake is een man van zijn woord. Na zijn zelfgetitelde debuutalbum en bijbehorende bejubelingen van de voltallige media was het afwachten of de jonge twintiger in staat was de belofte te vervullen, iets waar hij met glans in slaagde in de Ancienne Belgique.
De eerste noten van ’s mans hand gingen gepaard met golven van gesus afkomstig van een publiek dat al maandenlang uitkeek naar zijn komst. Een liefde die, als we Blake mogen geloven, meer dan wederzijds is. De gevleugelde woorden This is one of the most fun places for us werden gevolgd door ‘Unluck’, de opener van zijn debuutalbum, waardoor James Blake ons meteen onze eerste ontmoeting met zijn unieke sound deed reminisceren. ‘I never learnt to share’, eveneens afkomstig van Blakes eerste telg, deed de Brusselse zaal opleven en raakte haar tot in de verste baksteen.
Ook de nummers van Blakes nieuwe EP ‘Enough Thunder’, die begin december zal verschijnen, bewezen dat ze best hun mannetje weten te staan naast hits als ‘Limit To Your Love’. Dat laatste lied stak middenin de set de kop op om door merg en been te gaan bij elke aanwezige. De diepe bassen, het trage getokkel van de piano en de speelse drumstoten van Ben Assiter produceerden klanken die zich verloren in de oneindigheid. Het zijn de woorden die Blake herhaalt in dit lied die misschien nog de beste beschrijving geven van hoe de klankmuur van deze Brit botst tegen de starende menigte: like a waterfall in slow motion.
Het Brusselse publiek bleef evenmin gespeend van nieuw materiaal, met ‘Once We All Agree’, dat Blake schreef in een donkere hotelkamer in België. Als afsluiter trakteerde hij de AB op ‘The Wilhelm Scream’, muziek die vertaald werd naar alle zintuigen. Heel even verliet James Blake het podium om terug te komen voor een dubbele bis, met als staartje ‘A Case Of You’, een cover van de grote Joni Mitchell.
Helemaal alleen zat Blake achter zijn piano, tegenover een muisstille en overvolle zaal. Hij als post-romantische ziel, wij geprivilegieerd om getuige te mogen zijn van zijn kunst, na een avond gevuld met echo’s die nog lang zullen naklinken.
Live Nation zet de komende weken onder meer Coeur De Pirate (04.12), The Vaccines (19.12) en Sharon Jones & The Dap-Kings (23.02) op het podium van de AB. Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.
Album verdeeld door Universal Music