Vandaag was het weer tijd voor een concert op één van onze favoriete concertplaatsen bij Antwerpen: het openluchttheater in Deurne. Gekomen waren we voor het nieuwe project van Daan.
Daan is ondertussen een gewaardeerd Belgisch artiest die een voorprogramma meebrengt. Voor deze gelegenheid (niet niks, de eerste keer dat Daan Simple Quintet een echt concert gaf) werd Spencer The Rover opgetrommeld. Dit geesteskind van Koen Renders maakte in het verleden indruk met hun debuutplaat ‘The Accident (And Other Love Stories)’. Renders zette de songs in gang met piano of gitaar, maar natuurlijk ook met zijn krachtige en warme stem. Het geheel vormde een mooie opwarming voor Daan en co.
Wellicht is Daan Simple of Daan trio je in het verleden al wel eens opgevallen. Deze drie muzikanten (Isolde Lasoen, Jean-François Assy en Daan Stuyven) maakten van recente en oudere Daan-songs een nieuwe, akoestische versie. Dit project had veel succes en af en toe trad de band ook in normale formatie op, ideaal voor een artiest als Daan die van verandering houdt. Ondertussen zijn we een tijdje verder en besliste de groep om er Daan Simple Quintet van te maken, als een soort overbrugging tussen ‘Simple’ en de volgende plaat.
In het begin van het concert stond Daan trio op het podium en opende met hun versie van ‘Housewife’, ze klinkt nog altijd geweldig. Stilaan werd opgebouwd naar de huidige formatie: Geoffrey Burton (momenteel ook gitarist bij The Hong Kong Dong) op elektrische gitaar, Jeroen Swinnen op de piano en Jo Hermans op trompet kwamen erbij. Wat natuurlijk opviel was dat Daan niet in het quintet werd meegerekend, er stond dus zes man op het podium.
Wat we direct konden horen is dat de band zeer goed op elkaar was ingespeeld. We hoorden knappe versies van ‘Exes’ (nu met een extra leuke gitaarlijn van Burton) en ‘Gabriel’. De nummers bevatten nu meer ingrediënten, maar klinken nog altijd wonderbaarlijk fris. Ook zorgde de groep voor wat covers waaronder ‘A Man Needs A Maid’ van Neil Young. Daan zijn diepe, warme stem staat mijlenver van die van Young, maar toch was dit een hele mooie versie die karakter had door Daans zang en (beheerst) bombastisch was door het geweldige cellowerk van Assy.
In de loop van het concert kwamen uiteraard de andere hits van Daan aan bod: zo passeerden ‘Icon’ en ‘Housewife’ (mogen ze zelfs voor altijd in de akoestische versie houden) de revue. Bij ‘Swedish Designer Drugs’ hoorden we een prachtig zangduet tussen Daan en Isolde, maar ook een minder bekend lied als ‘Simple’ werd een echt hoogtepunt waarbij het publiek naar het einde van de song toe fungeerde als koor. De band vond dit zelf duidelijk een zeer mooie uitvoering en koos ervoor om deze versie live op te nemen.
De groep verdween, en keerde terug om ‘The Player’ te spelen in een zeer intimistische versie. Hierna was het nog de beurt aan ‘Protocol’: wat een song, en wat een mooie zang van Lasoen, die echt wel een pluim verdient omwille van haar veelzijdigheid als muzikante. Tenslotte kregen we het protestlied ‘Landmijn’ nog te horen en wandelde de band na deze laatste boodschap het podium af.
Wie iets totaal nieuws wou zien kwam naar het verkeerde concert. De mensen die de songs van ‘Simple’ nog steeds waardeerden hadden een fantastische avond, verzorgd door topmuzikanten.
OLT Rivierenhof zet vandaag nog eens Daan en morgen Absynthe Minded op de affiche (info en tickets).
Ook het najaarsprogramma van de Arenbergschouwburg heeft een blikvanger van formaat: Crossing Border (17-18.11) met o.a. Andrew Bird, First Aid Kit en Poliça. Klik hier voor tickets, het volledige programma en verdere info.