Het optreden van Cœur de Pirate in het Koninklijk Circus van Brussel was het muzikaal equivalent van een roman van Stieg Larsson. Waar je er prat op kan gaan dat iemand die op de trein in pakweg ‘The Girl With the Dragon Tattoo’ verdiept is, aan zijn eerste boek in vijf jaar bezig is, trok de Frans-Canadese zangeres voornamelijk niet-doorwinterde concertgangers. Tienerbakvissen of mama’s en papa’s met hun kroost in de nek, allen vonden ze hun gading in de fonkelende en hevig naar de sixties knipogende pop van Cœur de Pirate.
Als je er de levenswandel van zangeres Béatrice Martin op na leest, zou je haar nochtans geen talent voor grootste gemene deler aangeven. Nauwelijks 15 is de schattige blondine uit Québec wanneer ze zich in de hardcorescene van Montreal stort, zich laat vol tatoeëren en in evaskostuum poseert voor een ongure pornowebsite. Zonder dat doen en laat te willen verheerlijken, mocht er best wat meer punk in het optreden van Cœur de Pirate zitten. Want hoe mooi de vederlichte liedjes ook klinken op plaat, live misten ze de bezieling die een optreden boven het maaiveld doen uitsteken.
De klassiek opgeleide pianiste, een wereldster in francofone milieus, leek nadrukkelijk haar best te doen om vooral niet gevaarlijk uit de hoek te komen. Met vier muzikanten als rugdekking speelde ze haar nummers zonder ook maar één weerhaakje uit te strooien. Vakkundig, dat wel. En mooi, haast schematisch, afwisselend tussen haar titelloos debuut en ‘Blonde’.
Gelukkig is Martin van een wonderlijk zachte stem behept en zijn de (te) lieve liedjes sterk genoeg om ook zonder tandengetoon overeind te blijven. Zo swingden zowel ‘Danse et danse’ als ‘Golden Baby’ als heerlijke walsjes en mochten we op ‘Fondu au Noir’ en ‘C’était salement romantique’ het pianotalent van Martin aanhoren. Spijtig genoeg kregen ook de nummers die smeekten om een solouitvoering van de chanteuse de rest van de band als ongenodigde gasten.
Soit, voor ons had Cœur de Pirate vaker haar klauwen mogen demonstreren. Niet dat de gelegenheidsconcertgangers zich er iets van aantrokken. Afgaande op het luidkeels meegekweelde ‘Comme des Enfants’ stal de Canadese probleemloos hartjes, zoals eerder die dag in dezelfde stad ongegeneerd een voetbalmatch gestolen werd.
Live Nation zet binnenkort onder meer The Afghan Whigs (13.06), Paul Weller (14.06) en Dead Can Dance (29.09) op verschillende Belgische podia. Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.