Een legertje reeds gevestigde artiesten zoals Bjeor, Joy Orbison, STUFF., Bicep en Legowelt bezetten de laatste avond van het And& festival. Wij gingen luisteren naar die laatste drie.
Sinds het zelfgetitelde debuut in 2015 gaat het hard voor het Antwerps-Gentse jazz-collectief en we hoeven STUFF. als dusdanig niet verder te introduceren. Vorige donderdag spotten we drummer Lander Gyselinck in het publiek voor een grondige inspectie van het terrein in The International house, waar hij gisterenavond in ontbloot bovenlijf op het podium verscheen met de vier andere groepsleden. Al meteen vuurden ze de raketten ‘strata’ en ‘Skywalker’ af om de eerste helft van de zaal helemaal mee te voeren met enthousiaste en hevige percussies. Onderweg kleurden ze het gekende oeuvre in met allerlei nieuwe samples die ze vlotjes maar subtiel leenden van onder andere Jamie XX en enkele gevleugelde hiphoppers.
STUFF. demonstreerde hoe breed het durft te gaan in ‘Sifa’ en ‘colibri’, ingezet met een funky baslijn. Ook de ritmes veranderden aan sneltempo: soms denderden ze traag voorbij om erna weer te versnellen en te eindigen met buitenaardse toontjes. Hoewel alle overgangen naadloos verliepen, dook ‘fulina’ op uit het niets en mondden de nummers steeds vaker uit in chaotische en onrustige apotheosen. Toen ze de show afsloten met ‘galapagos’ waren we een beetje van onze melk – niet zeker of dit nu positief of negatief was. Terwijl de turnzaal al begon leeg te lopen, haalden ze ‘Bubble bath’ van The Swiss uit hun trukendoos en ramden ons volledig aan gort.
Archieffoto van STUFF. door Imke Steenkiste.
In Het Depot ontmoetten we een uurtje later Bicep voor een tête-à -tête. Het Noord-Ierse duo heeft momenteel een hitje te pakken met ‘Opal’, en dat was ook te merken aan de mensenstroom die vlak voor aanvang massaal naar de zaal zwermde. Hoewel er achter deze naam “live” stond bijgevoegd, leek er van een echte liveset niet veel te bespeuren. Vooraf geproduceerde fragmenten speelden zich achtereenvolgens af, maar er werden geen nieuwe geluiden gecreëerd. Het woordje “live” hadden ze dus evengoed kunnen weglaten. Dat nam niet weg dat deze krachtpatsers een geweldig dansfeest uit de grond stampten, dat voor ons wel het meest succesvolle van de avond was. Het publiek ging uit z’n dak bij ‘Glue’ en ‘Just’ en leek wel voor eeuwig te kunnen doorgaan.
Dat was helaas niet het geval, want bij de overname van Legowelt, leek de dansende menigte gestaag uit te dunnen en de vloer steeds plakkeriger. De Haagse producer en dj staat bekend als koning van heerlijke housebeats met een nineties tintje en toverde de vloer om in een underground duistere scene. Hij was zó op zijn mengpanelen gefocust, dat hij er geen oog in had dat enkele geïntoxiceerde gasten het podium beklommen om hem van dienst te zijn als voorgronddansers en –danseressen.
De eerste editie van het And& festival mag zichzelf op muzikaal vlak een succes noemen. Desondanks waren zowel The International House als Het Depot zelden volgeladen, ondanks een uitverkochte zaterdag. De toon is gezet, en de lat ligt hoog voor de volgende editie. Wij komen alvast graag terug.