Er is bijzonder veel veranderd sinds de Damn-tournee in 2018 zowel in het Sportpaleis als op Pukkelpop in ons land halt heeft gehouden. Kendrick Lamar was nog niet het land uit of er doken al walgelijke beelden op van racistische koorzangen op Pukkelpop. In de Verenigde Staten bereikten de kort op elkaar volgende moorden op Ahmaud Arbery en Breonna Taylor een climax toen ook George Floyd wegens politiegeweld om het leven kwam. In het midden van een ongeziene pandemie staken massaprotesten op die zelfs voet aan wal staken bij het Europese vastenland. Mensen over de hele wereld kwamen op straat om te protesteren voor meer gelijkheid.
En wat deed Kendrick? Terwijl zijn nummer ‘Alright’ werd gebombardeerd tot hét protestnummer van de Black Lives Matter-beweging en werd gezongen door duizenden demonstranten, hield de Pullitizer-winnaar zijn lippen stijf op elkaar. De rapper gaf geen krimp en hield een complete radiostilte. Critici waren in binnen- en buitenland het er dan ook over eens: Kendrick was zijn woorden als een meester aan het wikken en wegen en in alle stilte aan het werken aan zijn magnus opus. Dé grootste (muzikale) ontgoocheling van 2022 was dan ook dat in plaats van al die tijd te werken aan een magnus opus, Lamar slechts bezig was geweest met zijn seksverslaving te behandelen. Als de zoveelste superster die ten onder gaat aan de faam had hij jarenlang zijn vrouw bedrogen. Of zoals Kendrick het zelf verwoorde: “I’m not your Savior”. In ‘Mr. Morale & the Big Steppers’ ontdoet Kendrick zichzelf van zijn heldenstatus en laat hij zien dat hij een mens is met zijn eigen gebreken.
Toegegeven, Kendrick toonde enorm veel moed door zich zo openlijk bloot te stellen. Dat ‘Mr Morale & the Big Steppers’ zo persoonlijk is, zette aan de andere kant de deuren open voor een erg intieme show. En dat is net wat Kungfu Kenny in het Sportpaleis perfect wist te benutten. De superster trakteerde op een portie sentimenteel theater van de bovenste plank. Kwam K. Dot tijdens de ‘Damn’-tournee nog uit het podium floepen onder een donderend vuurwerk, dan kwam hij ditmaal op het podium met een grote buikspreekpop. ‘We cry together’ werd opgevoerd als een tussenstuk terwijl beelden van ballerinadansers werden geprojecteerd. Of zo speelden er – net als op de plaat – opnames af van gesprekken met zijn psychiater. In het midden van de set kwamen vier besmettingsreinigers het podium op om Kendrick “besmet” te verklaren. Waarna de superster op ‘Mirror’ verder ging in zijn zelfbeklag: “I choose me, I’m sorry”.
Hoewel support acts Baby Keem en Tanna Leone beiden een matig voorprogramma brachten dat weinig enthousiasme opwekte, bewezen ze zich toch als een meerwaarde voor de hoofdact. Van zodra Baby Keem opkwam veranderde het tempo van de set. Zeker tijdens ‘Family ties’, toch wel veruit één van de beste nummers van afgelopen jaar, kwam de set weer op volle stoomtrein. ‘Mr. Morale’, gebracht met Tanna Leone, was dan weer één van de meest dynamische nummers van de set.
Dat Kendrick live kan rappen bewees hij in vorige tours. Dat liet hij ditmaal opnieuw zien op zijn hits als ‘Swimming pools’, ‘Alright’, maar ook op nieuwkomer ‘N95’. Ditmaal toont hij bovendien dat hij een echte show kan neerzetten die verder gaat dan wat Kungfu-filmpjes en vuurwerkgeknetter. Kendrick weet daarmee perfect de mogelijkheden van de intieme setting rond ‘Mr. Morale…’ te benutten. Toch had het allemaal Iets contradictorisch. Aan de ene kant veel spijtinzicht tonen en uitleggen dat hij niet onze redder is, aan de andere kant dat wel doen met een show waarmee hij stadia kan laat vollopen en tegelijk zijn wereldhits brengen.
Al zet dat misschien nog wel zijn grootste talent in de verf. Kendrick weet als geen ander een verhaal te brengen en blaakt tegelijk van het raptalent. Maar wat duidelijk is na vanavond mogen we niet vergeten: We mogen niet te veel verwachten, hem niet verafgoden, want hij is ook maar een mens. Toch is het slechts een kwestie van tijd tot hij dat label ook (terug) van zich zal afgooien.
In het Sportpaleis kan je in de nabije toekomst onder andere Bon Iver (3/11), The Cure (23/11) en Angèle (10/12) beschouwen (tickets en info).