Foto’s Xavier Marquis, verslag Pieter Malliet
Twintig jaar zijn ondertussen gepasseerd sinds Kim Deal op ‘Last splash’ definitief komaf maakte met haar Pixies-verleden. De mix van aparte songstructuren en poppy melodieën sloeg indertijd enorm aan en leverde The Breeders een eerder onverwachte, zij het bescheiden sterrenstatus op. Door allerlei (hoofdzakelijk) druggerelateerde perikelen verdween de groep snel daarna helemaal van het toneel, nog voor hun succesalbum een waardige opvolger had gekregen. Hoewel de familie Deal zowat een decennium geleden de band eerder kunstmatig terug tot leven bracht, zouden ze nooit meer dezelfde impact hebben. In dit jubileumjaar zagen de zussen een ideale gelegenheid om de aandacht nog eens ongegeneerd op ‘Last splash’ te vestigen. In de AB roepen ze met verve de atmosfeer van hun hoogdagen weer op.
Hieraan wordt duchtig meegewerkt door voorprogramma Reiziger dat met zijn op atonale gitaarpartijen gestoelde rock recht uit een jaren 90-jeugdhuis geteleporteerd lijkt. Zelfs de nummers van het dit jaar uitgebrachte ‘Kodiak Station’ kunnen deze indruk allerminst ongedaan maken.
In een sympathiek stuntelig afgelezen Nederlandstalige tekst kondigt Kim Deal nog eens aan waarvoor ze vanavond gekomen zijn, namelijk het integraal spelen van hun meest bejubelde langspeler. Het publiek zet en masse een welgemeende ‘Happy birthday’ in, en de sfeer kan al niet meer stuk. Voor de gelegenheid werd de bezetting van op de plaat nog eens opgetrommeld inclusief Carrie Bradley die indruk maakt op viool en toetsen.
Hoewel een zekere rommeligheid deel uitmaakt van het wezen van The Breeders, werken ze zich redelijk gedisciplineerd doorheen de set, hierin kloek bijgestaan door stagehand van dienst Mike Montgomery die we nog kennen van R. Ring. Kim Deals vocalen mochten iets luider doorkomen in de geluidsmix, maar dit minieme euvel kan de pret niet bederven. Uiteraard worden de hits ‘Cannonball’, ‘Divine hammer’ en ‘Saints’ massaal meegezongen. Waar Kelley Deal de zangpartij van ‘I just wanna get along’ voor haar rekening neemt, komen we verder nog te weten dat bassiste Josephine Wiggs de drums op ‘Roi’ inspeelde. Na ruim drie kwartier zit het eerste, geslaagde deel van het concert erop.
Terwijl ‘Last splash’ beheerst ten berde wordt gebracht, met veel aandacht voor de afwerking zoals die op cd terecht kwam, krijgen we als toemaat een iets harder, garagepunkerig mini-optreden met songs uit ‘Pod’ en de ep’s ‘Safari’ en ‘Head to toe.’ Vooral ‘Iris’ en Beatles-cover ‘Happiness is a warm gun’ zetten de boel nog eens ouderwets op stelten. Anderhalf uur lang serveerden The Breeders ideaal voer voor nostalgici die zich gewillig lieten meenemen naar de jaren 90.
De AB programmeert binnenkort onder andere Gabrielle Aplin (09.06), Broken Twin (14.06) en Cat Power (26.06). Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.