Denzel Curry maakte in 2013 met ‘Nostalgic 64’ zijn intrede op het wereldtoneel en sindsdien is zijn eigenwijze, energieke rapstijl niet weer weg te denken uit de hiphopwereld. ‘TA1300’, de derde langspeler van de Amerikaan, sloop dit jaar moeiteloos in de top 10 van menig muziekcriticus en verzilverde een plaats in het hart van een heleboel hiphopfans. Gisteren kwam hij het album voor de eerste keer in ons land voorstellen.
Curry liet er geen gras over groeien en zette met ‘TABOO’ meteen stevig de toon voor het verdere verloop van het optreden. De slome trapbeat doorspekt met wiegende bassen kreeg het publiek vanaf de eerste seconde van de grond. Zijn snelle flow in combinatie met melodische drums had bijwijlen een hypnotiserend effect. Plots werd het tempo teruggeschroefd en legde Denzel zijn ziel bloot in het ontroerende ‘BLACK BALLOONS’, waarop de rapper op een zeer nuchtere manier over zijn depressie verhaalt.
Foto’s door Tinne Conjaerts
Meteen werd de ietwat meer gelaten sfeer terug omgegooid met ‘SUMO’, ‘ULT’ en ‘SUPER SAIYAN SUPERMAN’. Pompeuze bassen gierden door de speakers en Curry spuwde snelle klinkerpuzzels uit zijn klankkast van een stem. De jongeman uit Florida vulde de zaal met een ongeziene energie. “This is my favorite song of the album” verklaarde Denzel terwijl de intro van ‘SIRENS’ rustig opbouwde en het publiek even terug op adem kon komen. Deze afwisseling vormde de rode draad doorheen het optreden: het gecontroleerde getouwtrek tussen bruut geweld en introspectieve poëzie zorgde voor een heerlijke balans. De natuurlijke wisselwerking met zijn dj gaf een extra dimensie aan het optreden.
Publieksmennerij dreigt vaak snel irritant te worden en gaat dikwijls ten koste van de kwaliteit van de muziek, een veelvoorkomend en storend fenomeen bij hiphopoptredens. Denzel Curry toonde zich echter een poëtische hypeman, die heel goed weet hoe je een menigte in vervoering brengt. Ten slotte gooide hij er nog ‘CLOUT COBAIN’ tegenaan, een hit van formaat, en haalde, onder luidkeels aandringen van het publiek, ‘Threats’ uit de oude doos voor een gepaste afsluiter. De 23-jarige rapper gaf gisteren een schoolvoorbeeld van hoe een liveshow moet zijn.