Charli XCX heeft zich de laatste jaren opgewerkt tot een van de interessantste popsterren van het moment, een reputatie die ze eerder dit jaar nog verzilverde met het bijna perfecte ‘Charli’. De setlist omvatte onder andere die volledige plaat, dus wij bereidden ons alvast voor op een stomende avond.
Het voorprogramma werd verzorgd door Dorian Electra, die dit jaar debuteerde met ‘Flamboyant’. De titel voor die plaat is duidelijk niet gestolen, getuige hun dragoutfit en expressieve choreografie. Erg veel opwarming leek het publiek niet nodig te hebben, want vanaf de eerste seconde werd Electra op handen gedragen door de aanwezigen. De vele accessoires die hen het publiek in gooide, waaronder een speelgoedzwaardje tijdens ‘Live by the sword’ en een pridevlaggetje, zorgden steevast voor wilde graaipartijen tussen de aanwezigen.
Muzikaal gezien wist hen vooral te overtuigen met opzwepende tracks als ‘Mr to you’ en ‘Guyliner’. Op deze nummers kon Electra’s attitude volledig het podium innemen, terwijl de rustigere momenten vooral dienden als adempauze tot de volgende banger. Ongeacht de grote hoeveelheid glitter had hen toch ook een zekere punkuitstraling. Zo kreeg de show ondanks de uitgewerkte choreografie toch ook een charmante nonchalance over zich heen en voelde de performance niet steriel aan. Dorian Electra toonde zich een waardige opwarmer voor een publiek dat van het begin al op temperatuur was.
Foto’s door Lotte Torsin
De show van Charli XCX begon met een monoloog die op band afgespeeld werd en waar we slechts de helft van verstonden door het euforische gekrijs van de zaal toen de lichten uitgingen. De algemene boodschap kregen we echter luid en duidelijk mee: er zou gefeest worden vanavond. Die belofte werd ook bijna meteen waargemaakt. ‘Next level Charli’ trapte de boel nog relatief gemoedelijk af, maar het uitbundige ‘Click’ vormde meteen al een eerste hoogtepunt. Dit nummer beantwoordde ook meteen de eerste vraag die we over dit optreden hadden – hoe gaat Charli haar album, dat vol met features staat, live overbrengen zonder al die gasten mee te nemen op tour? Simpel, door die stukken gewoon op bandje af te spelen en zelf mee uit de bol te gaan met het publiek. Dankzij haar charisma kwam ze er nog verbazingwekkend goed mee weg ook. Laat het duidelijk wezen, Charli XCX is een ster die de hele bühne inpalmt, zelfs al was ze zichtbaar al wat moetjes aan het einde van deze Europese tournee. Ze deed het overigens helemaal alleen op het podium, zonder dansers of muzikanten, en toch had ze geen enkele moeite om de aandacht heel de show lang vast te houden.
‘I don’t wanna know’, de eerste ballade in de set, kondigde ook meteen ons grootste punt van commentaar aan. Het is niet dat de rustige nummers niet mooi zijn, maar we waren vooral gekomen om te dansen en dan zaten er niet iets té veel adempauzes in de set. Gelukkig kwam het zweterige ‘Vroom vroom’ meteen daarna en konden we weer in extase verkeren. Waar de ballads trouwens wel goed voor dienden was om te bewijzen dat Charli haar werk wel degelijk live kan brengen want eerlijk is eerlijk, tijdens de rest van de set was dat niet altijd het geval. Echt erg vonden we dat overigens niet. De zangeres was hier om een feestje te bouwen en dat deed ze met verve, backing track of niet.
Mocht het na de passage van Dorian Electra nog niet helemaal duidelijk zijn: de LGBT+ community was deze avond sterk vertegenwoordigd in de zaal. Tijdens ‘Shake it’, dat Charli aankondigde als een “gay as fuck” nummer, besloot ze dan ook om deze gemeenschap in de verf te zetten en een achttal Belgische drag performers op het podium uit te nodigen. De bassen van deze track kwamen trouwens ook binnen als een ware atoombom en waren een mooi voorbeeld van waarom we Charli toch net iets leuker vinden dan de gemiddelde popzangeres. Andere hoogtepunten waren de springerige beat in ‘February 2017’ en ‘I got it’ dat live herwerkt werd tot een rasechte stamper.
Na ‘2099’ werd er gedaan alsof de show voorbij was, maar uiteraard had Charli nog een spetterende bisronde in petto. Deze werd afgetrapt met het heerlijke ‘Unlock it’ om over te gaan naar Icona Pops mosterhit ‘I love it’, oorspronkelijk geschreven door Charli. Afsluiter was het nostalgische ‘1999’, dat achteraf gemixt werd naar de EASYFUN remix van hetzelfde nummer, waardoor de AB eventjes in een ware ravetempel transformeerde. Voor de muziekpuristen gaf Charli wellicht een matige show: er waren geen instrumenten en ook de zang was niet altijd live. De diva deed echter waar ze het beste in is: de regels breken en de zaal in lichterlaaie zetten.
Binnenkort kan je in de AB onder andere Stake, DJ Seinfeld en Denzel Curry aan het werk zien. Een volledig overzicht vind je op de website van de zaal.