Ok, we zullen er geen wedstrijd van maken. Wat het publiek betreft, is Nederland op Sziget ruimschoots vertegenwoordigd. Overal waar je heen wandelt, kom je wel een Bavaria-tent of oranje vlag tegen, hoor je getater in het Nederlands en bovendien is er zelfs een ‘Holland-kraam’ opgericht. Broodje kroket, iemand?
Niet alleen onder de Szitizens worden veel Belgen en Nederlanders gerekend, ook heel wat acts uit de Lage Landen zijn er op het podium terug te vinden. Het verslag van The Lighthouse en Lohaus op de British Knights Europe Stage, het jonge-talentenpodium op Sziget, kon je eerder al lezen, maar hoe verging het de rest die in de A38 werden geprogrammeerd?
Op dinsdag is het aan Kensington om de Nederlandse eer hoog te houden. Wanneer door frontman Eloi Youssef wordt gevraagd hoeveel aanwezigen van het thuisfront hier aanwezig zijn, schudt de tent even op haar grondvesten door het luide gebrul. Het hele optreden vormt een ware flashback Tuesday richting de uitverkochte Ziggo Dome enkele maanden geleden waarbij om ter luidst wordt meegekeeld met ‘Let go’, ‘War’ en ‘Send away’. Een meebrulset uit het boekje.
Even later is het aan Selah Sue. Het is niet de eerste keer dat de zangeres hier mag aantreden en met een tour rond de Oost-Europese festivals kan Sziget niet op de agenda ontbreken. De Belgische toont en klinkt vandaag nochtans wat flauwtjes, ook al ligt dat niet aan het dolenthousiaste publiek dat tot allerlei nationaliteiten behoort. Helaas, wat Sanne Putseys ook probeert, de vermoeidheid is behoorlijk overheersend, zelfs tijdens ‘Crazy Sufferin’ Style’ en ‘Raggamuffin’.
Typhoon mag dan weer op woensdag de aftrap geven. Als er al iemand nog wat slaperig was om kwart voor vijf ’s middags, dan is dat definitief afgelopen na ‘Niets verwacht’. De Nederlander heeft iets zoets en aanstekelijk en huppelt bijna evenveel over het podium als Florence Welch – en dat is best wel wat.
Op donderdag is het de beurt aan Balthazar die de tent mogen opwarmen voor Interpol. De Belgen openen sterk met ‘Decency’ en houden de lat hoog voor de rest van het optreden. Het is bijzonder te ontdekken dat de band door veel en lang toeren zo’n cultstatus heeft verworven in het buitenland, nu de tent net niet moet worden afgesloten eens het vijftal op stoom komt met ‘The boatman’, ‘Fifteen floors’ en ‘Do not claim them anymore’. Live ontpoppen de songs die zo intiem klinken op plaat, zich stuk voor stuk tot klappers waarbij de een niet moet onderdoen voor de andere.
Vrijdag mag Dotan zich nog eens van zijn beste kant laten zien. Het grote publiek raakt eindelijk wat bekend met de muziek uit tweede plaat ‘7 layers’, ook al wacht iedereen op die ene grote hit. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat vooral ‘Home’ de A38 doet ontploffen, maar niet voor ook ‘Hungry’ en ‘Fall’ een siddering door het festival laten gaan.
Jett Rebel is de laatste Nederlander die aan het werk te zien valt in de tent, nadat we hem al dagen overal zagen opduiken. Ladykiller Jett kreeg inmiddels al de bijnaam “grootste popster van Nederland” en doet die hier werkelijk alle eer aan. Het is even zoeken naar het goede woord, maar wanneer flamboyant door ons hoofd flitst, is dit wel de beste omschrijving voor deze show. Ach, het is eigenlijk bijna om jaloers op te zijn: alles klopt, van zang, over het muzikale luik, tot de leuke achtergrondzangeresjes en het olijke gedans in de tent.
Sziget belooft de volgende jaren nog te blijven groeien met onder andere een optie op het vergroten van de camping. De ticketprijzen zouden voorlopig echter niet uit de pan swingen om ook in te kunnen spelen op de binnenlandse markt. Er is dus geen enkele reden om volgend jaar niet eens het Belgisch-Nederlands feestje van het jaar mee te maken.
Foto van Balázs Mohai/szigetfestival.com