Pop is en blijft een van de weinige genres die zeer sterk gebaseerd zijn op trends en fluctueringen binnen de muziekindustrie en dat was dit jaar niet anders. Wat echter nog meer opviel was dat de lijn tussen de underground – die door middel van invloeden uit allerhande uithoeken van elektronica – en mainstream nog kleiner werd gemaakt door een aantal sleutelfiguren. Hier is het grote popoverzicht, met onderaan een overzicht van Indiestyle’s zeven favoriete popalbums van het afgelopen jaar.
Waar we in de eerste plaats naartoe lijken te hinten is Billie Eilish. Waar Ariana Grande vorig jaar zowat elke chart, lijst en podium verpletterde, was er dit jaar geen ontkomen aan Eilish’ ‘Bad guy’ en haar debuutplaat. Dat ‘When we all fall asleep, where do we go?’ zijn mosterd haalt uit songs en esthetiek van andere artiesten is vrijwel duidelijk. Maar wat ze met die invloeden doet is misschien zelfs even belangrijk en dat lukte haar samen met broer Finneas zeker en vast.
Daarnaast hintten we eveneens naar Charli XCX die er evenwel een heus boerenjaar op heeft zitten met ‘Charli’. Met behulp van PC Music-baas A.G. Cook bepaalde zij dit jaar mee hoe de toekomst van popmuziek eruit zou kunnen zien. Afgaande van de plaat ziet dat er heel bombastisch, met deconstructed club-beladen beats, introspectief doch boordenvol energie. Vanuit diezelfde PC Music-geïnspireerd hoek brachten Dorian Electra, Kero Kero Bonito en Hannah Diamond eveneens sterke vooruitstrevende popalbums uit dit jaar. Verder bracht op ‘Charli’ de chemie in de features een karrenvracht aan hits met zich mee zoals ‘Gone’ met Christine (& The Queens), ‘1999’ met Troye Sivan of ‘Blame it on your love’ met Lizzo.
Die laatste brak dit jaar compleet door met singles als ‘Good as hell, ‘Juice’, ‘Boys’ etc. en zorgt dankzij de verschillende boodschappen waar ze voor staat voor een ware golf binnen het muzieklandschap en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Camilla Cabello bracht met zowel Shawn Mendes als Mark Ronson dikke hits uit terwijl Rosalía glansrijk voort borduurde op het verworven succes van vorig jaar. J Balvin kroonde zichzelf dan weer voor de derde maal op rij als koning van de zomerplaylists met diverse singles en features, alsof er nog een ander genre dan reggaeton de cadans bepaalt in de zomer.
Wie echter dé figuur van dit jaar en eveneens vaandeldrager is van het genre is, is FKA Twigs. 2019 gaat de geschiedenis in als het ‘Jaar van de artpop’ en Twigs’ ‘Magdalene’ staat er in vuurrode vetgedrukte letters net onder. De plaat voelt als een bekroning van een jaar dat begon met James Blake, tussenstops maakte bij Solange, Caroline Polachek, Kelsey Lu, 3776, Jenny Hval etc. en eindigde in november met dit juweel.
Ten slotte staken Angèle, King Princess, Shura, Taylor Swift en talloze anderen letterlijk en figuurlijk hun middelvinger op naar het patriarchaat waarmee verder ongestoord tegen schenen werd geschopt omdat het jammer genoeg zo hard nodig is. Wij zijn alvast fan van een potje ongegeneerd tackelen met gelijkheid en het slopen van genderrollen als inzet.
7. Billie Eilish – When we all fall asleep, where do we go
6. Mark Ronson – Late night feelings
5. Erika De Casier – Essentials
4. King Princess – Cheap queen