Visuele vormgeving door Louis Van Keymeulen.
2022 was opnieuw een bijzonder interessant jaar voor de liefhebber van electronica. In het eerste volledige jaar dat eindelijk gespaard bleef van coronamaatregelen werd er volop gedanst en geraved, maar was er ook volop tijd om te bezinnen onder heerlijk (onheilspellende) ambient. Een volledig overzicht van de rauwe (en iets minder rauwe) parels van dit jaar lijsten we hier op.
Caterina Barbieri bekoorde ons met ‘Spirit exit’ het meest. Dit album, dat ze op haar eentje thuis maakte door te spelen met synths, werd een ode aan onheilspellende kerkmuziek. ‘Plonk’ van Huerco S. was nerveuze ambient met zowel invloeden uit electronic funk, postmoderne jazz als drum’n’bass. Manchesterse rapper Iceboy Violet bracht met ‘The Vanity Project’ dan weer met nummers zoals ‘Are you connected’ muziek over diens angsten, politiegeweld en onderdrukking.
Voor de rest nog veel oude bekenden als Palmistry, wiens alternatieve r&b op ‘Tinkerbell’ geïnspireerd leek door PC Music. Ook Drain Gang-producer Whitearmor haalt de lijst met ‘In the abyss: music for weddings’ . Londense producer Loraine James bracht dan weer naar goede gewoonte met ‘Building Something Beautiful for Me’ pionierswerk in de experimentele electronica.
De volledige lijst vindt kan je hier bekijken:
- Caterina Barbieri – Spirit exit
- Huerco S. – Plonk
- Iceboy Violet – The vanity project
- Palmistry – Tinkerbell
- Hudson Mohawke – Cry sugar
- Dienne – Addio
- BABii – Screamer
- Kai Whiston – Quiet as kept, F.O.G.
- Bonobo – Fragments
- FFT – Clear
- Marina Herlop – Pripyat
- ulla – Foam
- Slikback – K E K K A N
- Whitearmor – In the abyss: music for weddings
- Loraine James – Building something