Header image

Westerman over de voordelen van prikkelloos muziek maken en de druk van een goeie single: “Mensen moeten een eigen connectie maken met mijn muziek”

door Frederik Laurens

Naar aanleiding van zijn debuutalbum ‘Your hero is not dead’ had William Westerman even de tijd voor een gesprek met ons over zijn nieuwe album, wat hij deed tijdens Corona en de zin om opnieuw live te spelen.

 

Nu er nog geen concerten mogelijk zijn geeft het een vreemd gevoel om met een debuutalbum uit te komen. “Ik heb nogal een gemengd gevoel bij de release van het album nu. Langs de ene kant ben ik blij dat het eindelijk uit is en dat het niet verder achteruit geschoven is. Langs de andere kant heb ik het dan weer moeilijk om ermee te verbinden omdat het iets is dat voorlopig alleen virtueel bestaat en ik moeite heb om een connectie te voelen met dingen die alleen virtueel bestaan. Ik krijg wel leuke berichtjes van veel mensen op sociale media dus ik weet wel dat het album uit is (lacht), maar ik denk dat zodra ik terug live kan gaan spelen ik echt het gevoel ga hebben dat het album bestaat.”

De ideeën voor ‘Your hero is not dead’ lagen al een tijdje klaar volgens Westerman. “Ik denk dat ik ongeveer twee jaar geleden serieus ben beginnen nadenken over het album. Toen is er nog niets opgenomen, maar dan zijn wel de ideeën beginnen komen over wat ik wou doen op de plaat. Ik had toen net de ep ‘Ark’ klaar en daarna heb ik samen met Nathan Jenkins (Bullion) in oktober 2018 wat demo’s opgenomen waarna we in januari 2019 naar de Algarve in Portugal zijn getrokken om daar de opnames voor het album te doen. We hebben daar een huisjes gehuurd en een studio opgezet in de woonkamer, een maand later was het grootste deel van het album klaar. Het heeft daarna nog wel een tijdje geduurd om het album af te werken. Na die maand opnames ben ik twee maand gaan touren en daarna hebben we drie maand gependeld tussen Londen en Lissabon waar Nathan woont om het album af te werken.”

Als er geen afleidingen zijn is het ook makkelijker om aan iets te blijven werken als het moeilijk gaat tijdens het opnameproces of je tegen een creatieve muur botst

Hoewel de Algarve een populaire vakantiebestemming is voor veel Britten was het voor Westerman vooral een manier om ongestoord te kunnen werken. “Ik weet niet zeker of het landschap van de Algarve de muziek die we maakten heeft beïnvloed. In die periode van het jaar is de streek zo goed als verlaten en is het een plaats waar je gemakkelijk alleen kan zijn. Normaal is het voor veel Britten de plaats waar ze hun vakantie doorbrengen, maar in januari is er amper iemand en is het er heel stil en rustig. Je bent wat afgesloten van alles buiten de muziek die we maakten en dat is voor mij een heel goede manier van werken. Als er geen afleidingen zijn is het ook makkelijker om aan iets te blijven werken als het moeilijk gaat tijdens het opnameproces of je tegen een creatieve muur botst. Het heeft ook wel iets om die creatieve ruimte te maken en daar dan in te wonen terwijl je werkt, dat heeft ook zeker bijgedragen aan de sound van het album.”

Het is niet de eerste keer dat Westerman met Bullion samenwerkt. De twee kennen elkaar al langer en werkten in het verleden al vaak samen wat zonder twijfel een indruk achterliet op de manier waarop ze muziek maken. “Nathan en ik werken nu al enkele jaren samen en wat hij me vooral heeft bijgebracht is het proces van muziek maken. Vroeger had ik de neiging om songs volledig op te vullen met woorden of met melodie om die ruimte te vullen. Nu zie ik meer het kader van een nummer en hoe de verschillende stukken daarin passen. Ik heb nooit in een band gespeeld vroeger, maar door de samenwerking met Nathan zie ik nu meer hoe verschillende partijen in elkaar overlopen en hoe ze reageren op andere delen. Dat proces heeft de manier waarop ik nummers maak veranderd. Nu zijn ze minder volgepropt met woorden en zang en besteed ik meer aandacht aan de muziek denk ik.”

“De manier waarop ik muziek schrijf, verandert eigenlijk constant. Soms begint het met een kort gedicht dat ik geschreven heb en probeer ik dat naar muziek te vertalen, maar even vaak is het andersom. Wat ik leuk vind aan dit album is dat er ook enkele instrumentale delen in zitten. Vaak schiet er mij qua tekst niet direct iets te binnen als ik muziek aan het maken ben en dan ga ik dat ook niet proberen forceren. Dan houd ik het liever instrumentaal dan er gewoon zomaar iets bij te gooien.”

De single ‘Confirmation’ vanop ‘Your hero is not dead’ kwam al in 2018 uit en werd goed ontvangen. Dat kan er soms voor zorgen dat er meer druk op de artiest komt te liggen. “Ik vond dat niet echt stresserend want ik probeer tijdens het maken nooit te denken aan hoe andere mensen erop gaan reageren. Dat is volgens mij heel belangrijk want anders maakt het je zeer zelfbewust over wat je aan het maken bent en daar wordt de muziek nooit beter van. Ik leg sowieso al aardig wat druk op mezelf, maar dat doe ik al zo lang ik muziek maak. Ik denk niet dat dat erger geworden is door de goeie ontvangst van de single. Ik ben net blij dat ik iets gemaakt hebt dat mensen leuk vinden (lacht).”

Ik denk dat het mijn taak is om iets te maken en te presenteren, maar daarna moeten de mensen er zelf een connectie mee kunnen maken zonder door mij beïnvloed te zijn

Het album bevat ook een zeer hoopvolle kwaliteit iets wat in tijden van pandemieën en protesten een welkome afwisseling kan zijn. “Het is echt vreemd qua timing op zo veel verschillende niveaus. Ik voelde toen een bepaalde verantwoordelijkheid om een specifiek soort album te maken over de manier waarop ik dingen zag en hoe ik me voelde. Ik vond het moeilijk om die hoopvolle gevoelens te voelen op dat moment en dus heb ik mezelf echt uitgedaagd om dat er toch in te proberen verwerken. Dat begon vooral als een oefening voor mezelf maar tijdens dat proces begon ik ook te hopen dat andere mensen er ook iets aan zouden kunnen hebben. Ik denk niet dat het een volledig slecht moment was om het album uit te brengen. Het is een verwarrende tijd nu omdat die protesten uiteindelijk een ongelofelijk goede zaak zijn. De reactie die we nu zien tegen het juridisch systeem is iets waar ik in mijn nummers uiteindelijk over probeer te praten. Dus hoewel dat de protesten en de pandemie er nu voor zorgen dat er minder aandacht naar andere dingen gaat, zoals muziek, denk ik dat dat op een vreemde manier is hoe het moest zijn.”

Wie is de held waar de titel van de plaat naar verwijst? “Wie denk jij dat het is?” Ik dacht in het begin dat je het over jezelf had maar nu ik er meer naar heb kunnen luisteren denk ik dat het meer over het concept gaat van wat een held is. “Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik ben het zeker niet, alhoewel op een bepaalde manier toch wel, maar dan evenveel als jij hem bent of eender welke luisteraar. Ik wil er niet veel meer dan dat over zeggen eigenlijk want ik wil mensen niet vertellen wat ze moeten denken als ze naar de muziek luisteren. Dat neemt alleen maar weg denk ik van wat het album kan betekenen voor iemand. Ik denk dat het mijn taak is om iets te maken en te presenteren, maar daarna moeten de mensen er zelf een connectie mee kunnen maken zonder door mij beïnvloed te zijn. Vanaf het moment dat de muziek uit is is het niet meer van mij, wat ook wel fijn is want daardoor kan ik nu aan iets anders werken (lacht).”

Tijdens de lockdown heeft Westerman niet bijster veel muziek gemaakt maar heeft hij zich wel op andere manieren nuttig kunnen maken. “Ik heb vrijwilligerswerk gedaan bij het lokale ziekenhuis hier. Toen het heel erg en druk was hier ben ik eten en voorraden gaan rondbrengen bij dokters en verplegers. Daarbuiten heb ik ook nog een onlinecursus gevolgd over de geschiedenis van het economisch denken die ik heel interessant vond. Dat zijn de twee voornaamste dingen die ik heb gedaan tijdens de lockdown. Ik heb ook wat meer proberen te sporten, maar qua muziek heb ik niet al te veel gemaakt. Ik heb niet echt een idee wat ik wil zeggen op dit moment omdat ik nog bezig ben met het te verwerken. De pandemie is zoiets enorm dat ik het moeilijk vind om er een insteek in te vinden. Het is ook iets dat nog nooit gebeurd is in het leven van eender wie nu leeft. Het is moeilijk om een doel te vinden waar je je naar kan richten en waar je kan tegen reageren omdat het iets natuurlijks is, het is geen onrecht dat ons aangedaan wordt het is gewoon iets dat gebeurd is.”

Optreden kan nog steeds niet waardoor de promotie voor een album moeilijker verloopt dan anders het geval zou zijn. “Ik ben niet meteen de beste persoon om dat aan te vragen (lacht). Ik ben geen goede marketeer en ik denk ook dat veel mensen nu tot de conclusie komen dat het ongepast zou zijn om nu een uitgebreide promotiecampagne te doen. Dat is volgens mij een goede conclusie en daardoor ga je je ook vragen stellen bij de manier waarop de wereld in elkaar stak voor de coronacrisis. Ik denk dat het internet iets geweldigs is nu zodat wanneer je iets maakt dat resoneert bij anderen het gemakkelijk gedeeld zal worden nu iedereen zo verbonden is. Voor de rest denk ik er niet te veel over na op het moment.”

“Er zijn een heleboel optredens uitgesteld en ik weet niet meteen hoe het daar nu verder mee zit nu internationaal reizen nog steeds moeilijk is. Ik ben er zeker van dat iemand het mij wel zal zeggen als er verandering in komt (lacht). Dat is voor mij de grootste aanpassing wel, dat ik niet kan spelen voor mensen. Ik kijk er echt enorm naar uit om dat opnieuw te kunnen doen zodra de maatregelen minder streng zijn. Ik heb zin om terug met de band te beginnen repeteren en de songs live uit te werken. Uiteindelijk heb ik dit album gemaakt zodat mensen er naar kunnen luisteren en ik denk dat het voor mij pas echt zal voelen als ik opnieuw voor een publiek kan spelen.”