Sam Renascent is geen nieuwe naam in de muziekwereld, al brengt hij op 3 mei pas zijn eerste ep uit. “Na mijn vierde single wilde ik pas echt een concept gaan maken, een ep met één verhaal, waarvan de singles dan gezien kunnen worden als de hoofdstukken.”
‘Unbridled confidence’, zo zal zijn nieuwe ep gaan heten, staat voor een ongeremde zelfzekerheid. Renascent beschrijft vier verschillende manieren hoe er misbruik wordt gemaakt van macht binnen onze maatschappij. Zo gaat ‘War child’ over kindsoldaten en straatkinderen, beschrijft ‘Dirty hands’ de hele #metoo-movement, zingt hij in ‘Guilt trip’ over hoe politici tegenover buitenlanders staan en ‘Monopoly’ gaat over daklozen die door middel van verbaal geweld door de politie worden vernederd. “De bedoeling van deze ep is een positief einde”, benadrukt Sam Renascent. “Ik wil het negatieve niet met de vinger gaan aanwijzen. Wel wil ik de mensen laten zien wat er echt gebeurt in deze wereld en duidelijk maken dat we er iets aan moeten doen. Met ‘Unbridled confidence’ wil ik mensen die lijden onder machtsmisbruik moed inspreken. Durf vooruit te kijken, ondanks alles wat je hebt meegemaakt.”
Inspiratie voor zijn nummers haalt hij uit het dagdagelijkse leven. “Uit gesprekken met mensen, zoals in ‘Monopoly’. Dat lied is ontstaan tijdens een gesprek dat ik had met een man die in Londen Victoria net in elkaar geslagen was door een politieman. Hij was nog aan het bloeden, zijn wang zag helemaal blauw, echt verschrikkelijk om te zien. Toen ik dat zag, wilde ik weten wat er was gebeurd en begon ik een gesprek met die man. Maar niet enkel mijn eigen ervaringen inspireren mij. Ook dingen die je in de krant leest, kunnen een bron van inspiratie zijn. Ik wil met mijn muziek situaties aanhalen waar volgens mij te weinig wordt bij stil gestaan.”
Muzikaal haalt hij het brood bij Kanye West, Stromae en Stormzy. “Kanye West is een meester in het creëren van een melancholische sfeer. Geweldig hoe hij kan switchen tussen donker en gesloten en licht en open. In ‘War child’ heb ik dat ook geprobeerd, met donkere strofes, waarin gerapt wordt en het bijna tribaal klinkt. Het refrein is dan weer heel open, licht. Daarin heeft Kanye me met zijn laatste twee platen zeker geïnspireerd. Stromae bewonder ik dan weer om de manier waarop hij stijlen combineert, ik vind dat geniaal. Dat is iets wat ik ook nastreef, al ga ik niet acteren op het podium, zoals hij wel doet. Ik wil wel alles wat op de ep staat zoveel mogelijk doortrekken naar het podium, naar online. Er moet één rode draad in zitten. Ten slotte nog Stormzy. Zijn delivery, zijn raps vind ik echt heel cool. Ik hou van grime, East London en die hele sfeer daar. Toen ik in Londen woonde, ging ik zelf vaak naar grimefeestjes. Ik wil het niet per se maken, maar ik wil er in de ep wel subtiel naar hinten.”
Om ervoor te zorgen dat iedereen zijn boodschap hoort, gaat hij vooral veel shows spelen. “Dat is de meest oprechte manier waarop muziek tot bij het grote publiek kan komen. Ik wil mensen overtuigen met de show die we brengen, mensen laten voelen waar het over gaat. Dat kan ook als ze de plaat opzetten, maar dat mensen de muziek tot leven kunnen zien komen, is voor mij het allerbelangrijkste. Mensen moeten voelen wat ik bedoel en mee kunnen gaan in die trip.”
Op 25 mei kan je de ep gaan ontdekken op de officiële release in Trix. Tickets voor deze show zijn te koop via de website van de zaal.