Het Deense viertal When Saints Go Machine werd in 2009 in eigen land verkozen tot ‘talent van het jaar’. Nu zijn de jongens succesvol bezig aan een Europese opmars. Vlak voor hun optreden op Ten Days Off sprak Indiestyle met toetsenist Jonas Kenton (JK) en zanger Nikolaj Manuel Vonsild (NMV).
Indiestyle: Vanavond spelen jullie op een techno-dance festival, maakt dat wat uit?
JK: Dat weten we nog niet, we hebben nog nooit op zo’n festival gespeeld. De laatste week speelden we nog overdag op Exit, Sonar en Melt Festival. Het publiek verlangt waarschijnlijk dat we de elektronica extra zullen doordrukken.
NMV: Onze muziek is een kruising tussen elektronica en pop, met een akoestisch-organische tint. Het past dus op ieder festival. Voor ons maakt het niet zo uit waar we spelen. We treden altijd op met liveband zonder extra drummachines of zwaardere baslijnen. De opmaak van onze songs blijft steeds identiek.
Indiestyle: Hoe belangrijk is de atmosfeer?
NMV: De songs komen beter over in donkere zalen dan overdag op festivals. De donkere omgeving creëert een denkbeeldige ruimte die het makkelijker maakt de aandacht te trekken van het publiek. Alles verandert dan in een soort droomwereld.
Foto copyright Mads Perch
Indiestyle: Wie is verantwoordelijk voor jullie sound?
NMV: Dat is een joint venture tussen alle bandleden. Ik schrijf de lyrics en de zanglijn, maar het producen doen we samen. We maken eerst schetsen en nadien verpozen we samen om te brainstormen. Het belangrijkste is dat onze gevoelens over een song op één lijn liggen, pas dan komt het op het album. Zo ontstaat onze typische sound. Ik zou overigens heel graag Jonas uit de band gooien, maar dan gaan onze nummers heel shitty worden.
JK: Het geeft ons allemaal een verantwoordelijkheid.
Indiestyle: Op welk songelement zijn jullie het meest trots?
JK: Vooral de zanglijn, al zou ik liever het geheel antwoorden. Er zit niets in onze songs dat ik zou willen weglaten, ook niet bij degene die we lang geleden schreven. Het geeft een goed gevoel dat we niets nog willen aanpassen.
NMV: En zeker wanneer we het nadien spelen. Hoeveel lagen er ook in het lied zitten. Wanneer het nummer af is, ben ik blij dat ik aan iets nieuws kan beginnen. Je keert nooit meer terug.
Indiestyle: Wat met het volgende album?
NMV: We weten nog totaal niet hoe dat zal klinken, we zijn er nog niet mee bezig. Er zijn wel al enkele schetsen, maar we weten nooit op voorhand hoe alles uiteindelijk zal evolueren, dat maakt het spannend.
JK: Misschien gaan we wel een totaal andere richting uit, zo werken we nu eenmaal: heel chaotisch. Ieder idee, hoe vreemd ook, wordt besproken. Wat het er niet gemakkelijker op maakt.
NMV: Wanneer een song de gemakkelijke kant dreigt op te gaan, is het hoog tijd om te experimenteren. Momenteel ben ik erg bezig met het klassieke songschrijven, terwijl Simon dan weer als een weirdo op zijn synth tekeergaat. Zoiets samen krijgen zorgt voor vele discussies, maar maakt het net zo interessant. We leren elkaar zoveel bij. Mocht iedereen dezelfde ideeën hebben, konden we beter stoppen.
Foto copyright Mads Perch
Indiestyle: Moet je de hypes uit de dancescene volgen om populair te zijn?
JK: Ik denk het niet. We worden door alles beïnvloed, populair of niet.
NMV: Velen kopiëren muziek uit een bepaalde tijdsperiode of decennium en geven er een hedendaagse draai aan. Ons kan je moeilijk vastpinnen op een bepaalde periode: we mengen strijkers uit de eighties met een orgel uit de sixties. We hebben zowel klassieke als techno-invloeden. Je wordt hoe dan ook beïnvloed door alles wat je hoort, daar kan niemand onderuit. Het is zo gemakkelijk vandaag de dag om via het internet alle muziek op te sporen die ooit gemaakt werd. Laatst vond ik nog een Joni Mitchell-song die ik nooit eerder hoorde, wat vrij onmogelijk is.
Indiestyle: Is het niet frustrerend dat je met autotune de perfecte zanglijn kan creëren, zonder goed te moeten zingen?
JK: Dat is geen probleem. Het is cool wanneer je autotune op de juiste manier gebruikt wordt. Het doet er niet toe of je het gebruikt of niet, zolang de song maar goed in elkaar zit.
NMV: Eigenlijk kan het mij totaal niet schelen wat anderen doen. Wij hebben autotune nog niet gebruikt op de hoofdzanglijn, maar we maken er wel gretig gebruik van als een bijkomend effect.
Indiestyle: Jullie waren al te zien op de grootste Europese festivals. Wat is de volgende stap?
NMV: Mijn grote droom is op Coachella te mogen spelen, al zouden we ook graag touren door de States of Azië. Er zal altijd een volgende stap zijn.
JK: Je zult zien: ooit touren we met de Rolling Stones en spelen we op de maan. (gelach)
NMV: Vier jaar geleden kwamen we samen en droomden we ervan op de radio gedraaid te worden. We gaven toen nog shows voor vijf toeschouwers. Nu kunnen we grootse shows geven en kijken we vooral uit naar het volgende album. Het maakt niet uit hoeveel mensen er naar onze muziek luisteren of hoe groot het festival is. Zolang we ons maar amuseren en het publiek apprecieert wat we doen.
JK: Vaak zijn de beste optredens die met een lagere opkomst.
NMV: Een soundtrack mogen schrijven voor een film zou wel geweldig zijn.
JK: Ja, een Disneyfilm! Dus mocht iemand met connecties dit lezen… (lacht)
Indiestyle: Is er een verschil tussen de Deense en de Zweedse elektro-popscene?
JK: Niet echt, al is het veel moeilijker voor een Deense band om door te breken. Zelfs touren door Zweden is een hele opgave voor een Deense band.
NMV: Zweden heeft een veel grotere traditie in popmuziek. ABBA dicteerde ooit hoe popmuziek moest klinken, terwijl niemand ooit iets gaf om Deense bands. Wij hebben zoveel sterke groepen die maar af en toe opgepikt worden. Voor ons helpt het dus niet om te kijken naar evoluties op de markt. Sluit je ogen voor labels die enkel geld willen verdienen, maar ga je eigen weg.
Indiestyle: Blijven jullie na het optreden doorfeesten tot de morgen?
JK: Natuurlijk. Ik ben heel benieuwd naar Matthew Herbert. De laatste drie weken waren crazy; eigenlijk heb ik veel teveel gedronken en gefeest. De Gentse Feesten lijken ook erg de moeite. Ik ken de stad al een beetje, want ik heb hier nog op verschillende feestjes gedraaid als dj.
When Saints Go Machine website
Album verdeeld door V2