Enkele jaren geleden zette Customs zich dankzij het nog steeds erg aanstekelijke ‘Rex’ razendsnel en prominent op de muzikale kaarten van België en Nederland. Opvolger ‘Harlequins Of Love’ is te koop sinds vandaag. Zanger Kristof Uittebroek geeft wat uitleg bij de songs. Hij is alvast niet te beroerd om zijn invloeden de eer te schenken die hen toekomt.
Onwards and Upwards
Een nummer over macht, en over de (on)mogelijkheid van een artistiek compromis. Een sarcastisch en mysterieus sfeertje dat volgens sommigen aan Doe Maar doet denken. De plaat openen met een tegelijk statige en speelse pianoriff… dolletjes.
Harlequins
‘Harlequins’ is de klaagzang van een dandy. Op de ironische tonen van stiekeme gitaartjes wentelt hij zich in zijn flamboyante weemoed. Het in de wind slaan van zijn waarschuwingen zal u geen al te grote schade berokkenen.
Samstag, im Lido
Samen in de Berlijnse Indie Disco. Het tempo is typisch Customs, de sfeer is gespannen en explosief, zoals die alleen kan zijn wanneer testosteron en oestrogeen samen bewegen op de tonen van eenieder classics. Had ook de soundtrack kunnen vormen bij een air battle scène uit Top Gun.
Velvet Love
Een number over Customs, een soort van programmaverklaring zeg maar, een manifestje met de tongue in de cheek. Een larger than life-atmosfeer zoals wij ons die herinneren van bands als Tears for Fears. Get ready for style, get ready for velvet love.
Minuet For a Gentleman
Een mini epos, dat tekstueel als keerzijde van ‘Velvet Love’ kan dienen. (Een tweeluik, ha!) We vertellen geen geheimen als we zeggen dat Queen hier en daar om de hoek komt piepen. “Het hoeft niet klein te klinken, producer.”
Toupee
De binnenstormende bas wordt al snel gecounterd door frisky gitaartjes en een pizzicato strijkkwartetje: customs humor. Een lied over bescheidenheid, en dan vooral de Belgische variant. Modesty schmodesty. Zoek de verwijzing naar Eurythmics.
Only After Dark
Een dramatische sfeerbreuk, gedaan met lachen. Een intriest lied over een gebroken relatie. De verteller geeft raad in het verwerkingsproces. Of praat hij gewoon tegen zichzelf? Een faux – orkestrale atmosfeer, een new wave crooner, Scott Walker bij OMD.
Insanity’s Famous Last Words
Bescheiden dodenmarsje over waanzin, paranoia en krankzinnigheid. Het zou over Adolf Hitler en Eva Braun kunnen gaan. Maar vooral wil het een soort van waanzinnige gelukzaligheid belichten, een gevoel van onoverwinnelijkheid dat de meeste mensen kennen in geval van verliefdheid.
Your Roses
Beschouwingen over de huwelijkse staat (of meer hedendaagse varianten daarop) in een lied over het waardig ouder worden van de liefde, en de angst daarvoor. De roos en haar onvermijdelijke verwelking als eeuwenoud motief.
The House Will Win
Het leven is een casino, nietwaar? The house always wins. Een song over tegenslag, maar vooral over mensen die altijd denken dat zij inzake tegenslag altijd zwaarder bedeeld worden dan een ander. Alweer een licht irritante klaagzang van een dandy dus. Zie ook Harlequins.
Album verdeeld door EMI