De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Voor het vijfde jaar al intussen bundelen we met Verse Vangst wekelijks nieuwe Belgische releases die je misschien over het hoofd zag, maar het beluisteren meer dan waard zijn. And as always: support your local scene!
Je kan alles ook handig beluisteren in onderstaande Spotifylijst.
Jaguar Jaguar (foto) dropt nooit zómaar muziek: originele visuele extra’s vervullen een steeds belangrijkere rol bij de Antwerpse band. Ten tijde van hun eerste ep verscheen een documentaire en figureerden vijf mysterieus uitgedoste kinderen in clips en als persfoto’s, deze zomer hulden ze hun liveshow in een geheimzinnig goudkleurig schaduwenspel en rond hun nieuwste plaatje ‘Madelyn’ werd dan weer een heuse kortfilm voorzien, geregisseerd door gitarist Emiel Raeymaekers en fotografe-slash-zesde bandlid Tina Herbots. Eind vorige maand loste de groep ook de soundtrack bij die film, in de vorm van een collectie subtiel en steevast spannend herwerkte ep-tracks. Een exclusieve livestream van ‘Madelyn’ kan je op donderdag 10 december checken via Sound Of Ghent van Democrazy. Aanrader! (Gilles)
Met debuutplaat ‘Hyperromance’ boetseerde Avondlicht begin april al een dromerige laag aan z’n kleurrijke en minutieus opgebouwde elektronische universum, maar met dit nieuwe ‘Relinquishment into a state of selfless being’ trekt Matthias Dziwak pas écht alle ambient-registers open. Achttien (!) minuten lang vervellen holle drones gestaag tot melodieën fijner dan kristal, om occasioneel te worden opgeschrikt door vervormde synths en pulserende samples. Jon Hopkins in een koortsdroom. (Gilles)
Youniss Ahamad maakte in het verleden al bescheiden furore als Corrupted. Een artistieke evolutie later besloot de Antwerpenaar zijn voornaam als pseudoniem te gebruiken. Als Youniss bracht hij afgelopen week zijn debuutalbum uit en daaruit tippen wij het duistere ‘You said’, een nummer dat in amper drie minuten akelig veel kanten op stuitert. Experimentele autotune pop, jungle en venijnige elektro zijn maar enkele van de specerijen die we in zijn heerlijk walmende potpourri terugvinden. Tegendraads maar heel sterk. (Lowie)
Zelden assoneerde een bandnaam darteler dan Aarde Aan Daan, en even zelden werd een Nederlandstalig lied zo fijnzinnig ingekleurd met elementen uit onder meer hiphop, pop noir en indie dan dit nieuwe ‘Goed’. De in Antwerpen gestrande Nederlander Daan Hafkamp doet ermee de aloude worstelingen met (ex-)liefdes uit de doeken, en dat poëtisch en kordaat tegelijk. Zelf zou Daan z’n muziek als dagdroompop bestempelen, maar dankzij gitariste Helena Mayorga-Paredes, bassiste Hanne Vandekerckhove en drummer Robbe Van Ael wordt die dan op z’n minst van een stevige dosis grooves en speelsheid vervuld. Benieuwd naar wat nog volgt. (Gilles)
Brugge zendt zijn (wederom) zijn muziekzonen uit! En met Barno Koevoet & The Duijmschpijkers zijn dat dit keer vijf punkbolsters met een naar eigen zeggen liefdevolle pit. Frontman en songschrijver Arno Vahoutte vond de rudimentaire nummers die hij tijdens de eerste lockdown neerpende eerder moeilijk passen bij z’n andere band Budget Trash, dus stampte hij gewoon een nieuw project uit de grond. Dat stampen mag je vervolgens ook op eerste worp ‘2020 ep’ vrij letterlijk nemen: het vijftal knalt doorheen amper zeven minuten vier verschroeiende hardcoresongs tegen je smoel, vlijmscherp en vaak verrassend inventief. (Gilles)