De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!
We bundelen onze vangsten ook in een Spotifyplaylist. Zo heb je altijd een staalkaart van Belgisch talent binnen handbereik.
Charlotte Adigéry is on a roll. Na haar uitstekende ep ‘Zandoli’ (7.8 op Pitchfork!) en complimenten van Iggy Pop vertrok Adigéry (ook bekend van haar andere project, WWWater) dit najaar op tour door Engeland, Frankrijk, Duitsland en Nederland, maar niet zonder een nieuwe single te lossen. ‘Yin yang self-meditation’ is, zoals de titel suggereert, een 17-minutenlange track waarin de beloftevolle vrouw je meeneemt op een meditatietrip, alleen begeleid door een sobere beat en atmosferische soundscapes.
“This tape is an invitation to myself and eventually others to look inwards. It is a ritual for letting go. I was tired of being stuck in a narrow mental reality and I wanted to look beyond. In this meditation I invite you to follow my voice into my own mental state, through paralyzing thought patterns and blind fears I want to say goodbye to. Openness and vulnerability can lead to understanding, unity and compassion.”, zegt Adigéry er zelf over. Amen! – Quinten
De Wu-Tang of Odd Future van ‘t Stad, hoor je wel ‘ns over Roedel – het Antwerpse hiphopcollectief kent en implementeert inderdaad z’n klassiekers, maar levert zich daarbij nooit zomaar als epigoon af. Na knaller ‘Hondsdolheid’ uit 2018 kwam recent nog een spannend remix-album van diezelfde debuutplaat uit, en zopas sprong de groep alwéér op het toneel met een gloednieuwe single. Doorheen ‘247’ stelt het blijkbaar ietwat afgeslankte Roedel zichzelf cypher-gewijs nog eens voor, waarbij iedereen een gelijk en afgelijnd aantal bars voor zich neemt. Die naar clichés knipogende video (én energieke cuts in de instrumental door DJ 2EZ) etaleert Rikky Rozay, Luie Louis, Brakka Briesje, tusais, Mitxelena en Stef elk in hun eigenzinnige flow en timbre, met toch een constante pompende vibe als duistere ondertoon. Old skool is the new cool, gaste!
Raveyards breekt de laatste jaren niet enkel potten met eigen releases: ook hun multidisciplinaire concertcarrousel GHOST overklast zichzelf keer op keer door elke grens tussen bestaande kunstvormen op te heffen. Steevast intens, en da’s ook wat je zonder schroom meteen over de sound van het trio zelf mag zeggen. Dit nieuwe ‘Fire tells you’ bouwt voort op een downtempo techno wobble over een stompende beat en druppelt daardoor vervormde vocals en een pák dreigende synth-klanken.
Gooi alle deelnemers van The Voice van Vlaanderen niet allemaal in de vergeetput! Jessie Thijs is nog piepjong, maar dropte deze week haar allereerste single als wåvery. ‘Twisted’ past naadloos bij de generatie laidback bedroompopkids die de afgelopen jaren overal opdoken, maar geef Thijs nog wat tijd om aan een eigen geluid te werken en dan komt het zeker goed met wåvery. Voor fans van de 14-jarige Billie Eilish en Eloise. – Quinten
Indierock fris en knapperig houden, het (b)lijkt anno 2019 almaar minder een sinecure. Je hoeft echter niet te ver gaan zoeken om uit die soms verzadigde sferen toch een fijne naam te filteren: in Gent loopt zo Coyote Melon rond, een viertal dat z’n catchy gitaarhooks niet zelden weet te verzoenen met doordachte ritmes en verrassende songstructuren. Met dit nieuwe ‘Casablanca’ – de titeltrack uit hun weldra te verschijnen tweede ep’tje – lijmt de band de hitsige falsetto van frontman Jeroen De Gussem op sluipende riffjes en uitgebalanceerde melodieën. Nergens overdaad, steeds raak.