Kanye West zwierde in de nacht van oud op nieuw een cadeautje op het internet. Een gekregen paard mag je duidelijk echter niet in de bek kijken en in dit geval leek het de song ook wel heel erg een presentje van ‘s mans ego aan zichzelf.
Mattias Desmet: We zouden Kanye’s oeuvre als één lange worsteling met zijn eigen ego kunnen zien, zwalpend tussen grotesk haantjesgedrag en pogingen tot integriteit in een wereld van fake glam. Zo begon Kanye 2015 met een intieme ode aan zijn dochter, besmeurd met autotune. De clip daarbij was een “intieme home video”, geregisseerd door een internationaal, gelauwerde topregisseur, Spike Jonze. ‘FACTS’ sluit 2015 echter af met complexloze egotripperij. Zo wordt een pijnlijke tweespalt deze keer vermeden. Enkel in het hoofd van Kanye kunnen de pocherige quotes in dit nummer voor feiten/facts doorgaan. Hij heeft echter al creatiever aan zelfbewieroking gedaan. Iets te veel business as usual in Kanye-land, wat mij betreft. Sloeg hij op Yeezus nog zijn gemene klauwen uit, dan is hij nu hoogstens een plagerig krabbende kitten. Bovendien heeft holle snoeverij de neiging te verbleken tegenover de complexe, uit het leven gegrepen raps van Kendrick Lamar of Vince Staples, die in 2015 het mooie weer maakten. We zijn 2016 ondertussen, vermijden dat hij definitief een protserige karikatuur van zichzelf wordt, zal de grote uitdaging voor Yeezy zijn. Misschien Macca nog eens bellen? – 2/5
Daan Leber: Kanye had in 2015 veel te vieren, los van het muzikale. Zijn kledinglijn en bijhorende schoenen bleken immers een schot in de roos. Om 2016 goed in te zetten liet hij ‘FACTS’ op de wereld los. Nieuwe muziek van Yeezy wordt altijd toegejuicht, maar deze keer draait het nummer wel uit op een teleurstelling. Kanye leent/steelt de ‘Jumpman’-flow, waardoor het geheel weinig origineel overkomt. Ook qua tekst ben ik absoluut niet overtuigd. Het toont de opscheppende kant van Ye die de laatste jaren wat naar het achterplan verdwenen was. Zijn vorige onsamenhangende rants hadden een positieve boodschap, maar hier lijkt hij in een rare vlaag van zinsverbijstering om zich heen te schoppen zonder doel. Iedereen weet dat Kanye beter kan dan dit, daarom deze harde score. – 0/5
Thomas Konings: Net zoals Drake de zo verklaarde riddim van ‘Cha cha’ gebruikte om er een wereldhit rond te bouwen (‘Hotline bling’ dus), vertrekt Kanye vanuit ‘Jumpman’ om een paar feiten op een rijtje te zetten. Helaas draait het nummer uit op een ode aan Aubrey Graham; niet alleen omdat hij er eigenhandig voor zorgt dat een verguisd kledingmerk toch nog een beetje kan verkopen, maar vooral omdat de song toont hoeveel beter het origineel van de Canadees en z’n partner in crime Future is. Waar West op zijn laatste werk furore maakte met progressieve producties, draait op ‘FACTS’ alles om de lyrics en dat is een spijtige zaak: ik heb liever dat de rapper kritiek geeft op het hele systeem, dan dat hij laat zien hoe goed hij en vrouwlief Kim de kneepjes van het commerciële vak onder de knie hebben. Kortom: een cdq-versie van ‘Wolves’ had zoveel beter geweest dan dit zoveelste bewijs van Kanye’s mode- en familie-gecentreerde prioriteiten. –