Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de interessantste albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.
Aesop Rock – Spirit world field guide
Zoals de titel al aangeeft, is Aesop Rocks nieuwste worp een gids om te navigeren door de spirituele elementen die deel uitmaken van onze leefwereld. In een carrière die inmiddels meer dan 20 jaar overspant, is de kwaliteit van deze Amerikaanse underground-hiphopper altijd constant gebleven, en gebaseerd op de singles gaan de 21(!) nieuwe tracks van z’n achtste langspeler daar niet voor onderdoen. (Martijn)
Ana Roxanne – Because of a flower
Vorig jaar bracht de Amerikaanse een ep uit die bijzonder veel potentieel vertoonde. Sinds die release mocht ze mee op tournee met Weyes Blood en tekende ze een platencontract bij Kranky. Singles ‘Suite pour l’invisible’ en ‘Camille’ bevestigen enigszins het potentieel, misschien wordt die lijn ook wel doorgetrokken over het hele album? (Yannick)
First – Second ep
Een half jaar geleden verscheen ‘First’, de eerste ep van dit interessante Belgische duo en die deed ons watertanden naar meer. Goed nieuws voor ons, nu is er ook effectief meer, want vandaag brengt First een tweede ep uit, ‘Second’. Liefhebbers van donkere, spannende elektronica doen er goed aan dit een kans te geven. (Martijn)
Jesu – Terminus
Drie jaar geleden blies Justin Broadrick z’n invloedrijke industrial metal-project Godflesh opnieuw leven in met de erg goede comeback-plaat ‘Post-self’. Nu is het weer tijd voor Jesu, z’n andere project waarin hij shoegaze, metal en elektronica tot een bezwerend geheel versmelt. Het is inmiddels zeven jaar geleden sinds z’n laatste solo-Jesu langspeler, onze verwachtingen zijn bijgevolg hooggespannen voor ‘Terminus’. (Martijn)
Lambchop – Trip
Er staan twee cover-platen in deze lijst vandaag, en dit is de eerste. Kurt Wagner van Lambchop vroeg aan elk bandlid om eender welk nummer uit te kiezen om te coveren, en zo geschiedde. Het resultaat is het zes songs tellende ‘Trip’, dat in wezen weinig toevoegt aan de uitzonderlijk rijke discografie van Lambchop, maar de fan wellicht wel zoet zal houden. (Martijn)
Marika Hackman – Covers
Marika Hackman bracht vorig jaar nog ‘Any human friend’ uit, een album waar ze geen blad voor de mond nam en waar plaats was voor bescheiden muzikale uitbarstingen. Op ‘Covers’ onderwerpt ze haar favoriete nummers van andere artiesten dan weer aan haar ingetogen roots. Nummers van onder andere Sharon Van Etten, Grimes en Beyoncé worden in melancholie gedrenkt met Hackmans lijzige stem in de hoofdrol. (Michelle)
Meetsysteem – Cr:GO
Vorig jaar verscheen op het voornamelijk op meer out there electronica-gerichte label Nous’Klaer opeens een heel fijne Nederlandstalige synthpopplaat van Meetsysteem. Na ‘Geen signaal’ komt de artiest nu met een opvolger. De kern lijkt behouden te blijven, met zachte synths en dromerige teksten, maar een blik op de tracklist toont meteen ook gevarieerde gastbijdragen, van Gotu Jim tot Oceanic. Single ‘Het zwarte gat’ met Ray Fuego is ondertussen al een bescheiden hit op Radio 1. (Daan)
Molchat Doma – Monument
De Wit-Russische new wave postpunkers van Molchat Doma klinken ook op hun derde album, Monument, nog steeds alsof ze in een duistere kelder muziek maken in de prille postsovjetrepubliek van de jaren tachtig. Een aanrader voor iedereen die zowel van donkere beats al schoenstaargitaar houdt. Ps: wie Wit-Russisch spreekt mag me altijd bellen om de teksten te ontcijferen. Lees de volledige review hier. (Jonas VDA)
S10 – Vlinders
Na haar samenwerking met Zwangere Guy is S10 helemaal klaar om België te veroveren. De jonge Nederlandse brengt hiphop en spoken word die kwetsbaar en tegelijk energiek is. Verwacht je aan intrigerende, aangrijpende verhalen, voorzien van duistere, kille beats van haar partner in crime Sim Fane. (Geerhard)
William Basinski – Lamentations
Net zoals Oneohtrix Point Never op diens nieuwe album ‘Magic Oneohtrix Point Never’, duikt William Basinski de archieven in om een requiem voor verloren muziek te componeren. Indrukwekkender nog dan bij voorgenoemde artiest, is ‘Lamentations’ is een terugblik op 4 decennia looping, splicing en spindling van tapes. De singles ‘O, My Daughter, O, My Sorrow’ en ‘Tear Vial’ zijn perfecte getuigenissen van de zachte, maar intrieste toon waar Basinski geliefd voor is. (Camilla)