Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de nieuwe albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.
Bat For Lashes – Lost girls
Natasha Khan laat de akoestische tristesse van haar vorige album ‘The bride’ voor wat het is en haalt op haar nieuwste ‘Lost girls’ die goede, oude synthesizers nog eens van onder het stof. Bereid je bijgevolg voor op een pure nostalgie-trip naar de jaren 80, waarin ‘Lost girls’ de begeleidende soundtrack vormt van een onbestaande cultfilm. (Martijn)
Frankie Cosmos – Close it quietly
De formule voor de band rond Greta Kline blijft nog steeds dezelfde als voorheen; geestdriftige DIY-klinkende tweepop brengen met nummers die niet verder lopen dan de 2 minuten mark. De instrumentatie en teksten leunen op ‘Close it quietly’ echter iets meer aan tegen tristesse dan wel melancholie in vergelijking met de plaat waarmee ze bij het grote publiek doorbraken, ‘Vessel‘. (Yannick)
Iggy Pop – Free
The godfather of punk, ondertussen al de 70 gepasseerd, heeft nog maar eens een plaat gemaakt. Z’n vorige, ‘Post-pop depression’ was best een openbaring na een reeks van middelmatige tot ronduit slechte releases. We zijn dan ook erg benieuwd of hij het niveau van de voorganger kan aanhouden of zal hervallen in z’n wisselvallige patroon. (Martijn)
Lower Dens – The competition
Jana Hunter en co zijn na vier terug met nieuw werk. De drie vooruitgeschoven singles tonen alvast dat Lower Dens geen millimeter moet wijken van haar plaats aan de top van het hedendaagse droompoplandschap. Politiek en melancholie vinden elkaar in wervelende popsongs die deze keer opmerkelijk dansbaar zijn. (Pascal)
Octo Octa – Reasonant body
Als ‘Where are we going?’ haar eerste vrije slok ademhaling is sinds haar overgang naar vrouw zijn, dan neemt ze op ‘Resonant body’ zuurstof met volle teugen. Ze is gelukkiger dan ooit en dat merk je aan de verschillende melodieën en kleine vocale snippets die doorheen de plaat de revue passeren. Single ‘Spin girl, let’s activate’ is een schoolvoorbeeld daarvan, hoewel het kleurenpalet veel wijder is dan dat. (Yannick)
Taxiwars – Artificial horizon
Na een drie-jaar-lange pauze besloot dEUS-frontman Tom Barman zich nog eens op te sluiten met zijn drie favoriete jazzers voor het project TaxiWars. Opnieuw leent hij zijn stem en poëtische kunsten aan het trio, met als resultaat een spitsvondig album vol onverwachtheden. ‘Artificial horizon’ valt (net zoals Barman) niet in één hokje te plaatsen en schuwt invloeden uit de hiphop evenmin. (Guillaume)