Laten we het eens even over het geval Years & Years hebben: een Brits trio dat evolueerde van Hype Machine-topper en Kitsune-band tot hitlijstaanvoerder en obsessie van menig opgroeiend jongen en meisje. De groep is een typisch verschijnsel uit de blogosphere, een term die te pas en te onpas gebruikt wordt om verschillende internetcirkels te omschrijven. Hier, en dat zou volgens ondergetekende steeds zo moeten zijn, staat het woord voor de verzameling buzzblogs (genre Disco Naïveté) die de kracht van het internet gebruikt om acts groot te maken en vaak een voorkeur heeft voor een bepaald type muziek. Die is catchy, maar niet helemaal mainstream en de artiesten erachter hadden tot voor kort steeds als hoger doel om gedraaid te worden door Zane Lowe op BBC Radio 1.
Uiteindelijk kan het verschillende kanten uit met dat soort altpop-artiesten: ze kunnen in het commerciële circuit belanden (denk maar aan Sam Smith), worden soms lievelingetjes van muziekrecensenten (FKA twigs) of blijven ergens tussen die twee werelden plakken (Lorde). De laatste jaren komen dit soort acts bovendien veel aan bod in de Sound of…-poll, een verkiezing die eenzelfde vage mix lijkt te maken met toekomstige favorieten van het grote publiek en die van de meerwaardezoekers, en daarvoor vaak bekritiseerd wordt vanuit de vaak nogal kortzichtige indiehoek.
Hoe dan ook hebben dat soort bands en muzikanten iets nodig om ten eerste de blogosphere te ontgroeien en ten tweede richting de hoogste regionen van de BBC-poll te schieten: geloofwaardige hits. Hoe cheesy veel van Sam Smith zijn materiaal nu mag klinken, in het begin was er wel bijvoorbeeld het slimme en fijn geproducete ‘Safe with me’. Zo was het eerste materiaal van Years & Years eveneens veelbelovend. De fijne synthriedel ‘Real’ betekende voor ondergetekende de eerste kennismaking met het drietal en maakte indruk met een okselfris sfeertje en de indrukwekkende stem van Olly. ‘Take shelter’ vonden we dan weer de muzikale variant van een color run: een schattige en kleurrijk openbarstend bommetje dat tegelijk herkenbaar, exotisch en euforisch aandeed.
Al snel werd in de periode rond de jaarwisseling (Sound of 2015) duidelijk dat de drie jongens op het mainstream publiek zouden mikken, een gevaarlijke (maar bijna zo vaak een bevrijdende) zaak. ‘Desire’ voelde nogal over the top aan dankzij de overweldigend melige vocals, ‘King’ had zo mogelijk nog gladdere zang en een bijna-EDM-beat. Toch boden ze daarnaast genoeg elementen om optimistisch over te blijven: zo was er de bouncy, tropische productie van het eerste nummer met prettige vocal samples, terwijl de tweede song net zo verslavend hitgevoelig dansvloerdrama bood als Jack Ü’s ‘Where are ü now’. Met ‘Shine’ losten Years & Years nog voor de release van ‘Communion’ een ballad, niet bepaald een verrassing aangezien Alexander zijn stem zich perfect tot zo’n liedjes leent en dat quasi-verplicht is in het genre. Ook hier weer vond je onder een pathetisch sausje een sprankelende, levendige sound om je hart aan op te halen.
Deze drie opgepikte singles blijken nu tekenend voor de rest van het album, die overigens ook ook voor een groot deel op voorhand werd gelost. De Britten begeven zich nadrukkelijk op het gebied van de popmuziek, leuken die enerzijds op met hun regenbooggeluid en omarmen anderzijds de clichés van het genre. Terwijl een aantal oudere b-kantjes voor de langspeler werden opgevist, voelt geen enkel nummer als opvulsel aan. Het niveau is tamelijk consistent, al piekt het wel bij de doorbraakhitjes. ‘Worship’ is een vervolg op ‘Desire’ en ‘King’, en overklast ze zelfs met een relatief ingehouden refrein, ‘Gold’ omschrijf je best als een pure banger en op einde zorgen ‘Without’ en ‘Border’ voor drama met een knipoog.
Overal loopt het sentiment hoog op, maar dat mag je niet tegenhouden om naar ‘Communion’ te luisteren. De truc is om vrede te nemen met de grote gebaren en ze niet helemaal serieus te nemen. Dan ontdek je de bruisende kant van Years & Years’ debuut; een fijne toevoeging aan het huidige poplandschap.
Years & Years website
Album verdeeld door Universal