In een tijd waar new wave opnieuw zijn opmars kent, zit dj en producer Trevor Jackson als gebeiteld. Met zijn tweede compilatie voor het label Strut gaat de Brit nog dieper in op de pioniers van de dansbare industrial en Electronic Body Music. Het samenstellen van ‘Metal Dance 2’ nam meer dan een jaar in beslag en slaagt bijzonder goed in zijn nobele doel: terugblikken voor wie al bekend is met deze verloren gewaande periode en een voorbeeld stellen aan de nieuwelingen in het vak.
Jackson flirt met verschillende stijlen en voegt bijzondere clashes tussen new wave, new beat en post-punkritmes moeiteloos samen. Eens laat hij bijvoorbeeld ‘Body to Body’ (Front 242) en ‘The Echo of Frozen Faces’ (Propaganda) op zijn publiek los, om dan om te slaan naar Esplendor Geometrico, Laisions Dangereuses, Yellow Magic Orchestra of pakweg Neon. Van eclecticisme gesproken.
Laat dat ook meteen het verschil zijn met de vorige editie. Jackson gaat met steeds minder scrupule van hoogtepunt naar hoogtepunt zonder ergens de verrassende kantjes af te lopen waarbij hij er niet voor terugdeinst om een zowaar excellente re-edit toe te voegen van ‘The Twilight Zone’ of van underground anthem ‘Tanki Tanki’. De mooiste kantjes van EBM worden hier zo vlot in de verf gezet dat de donkere sluier die over het genre hangt bijna af valt zonder ergens een compromis te sluiten.
Waar Jackson het bij momenten vandaan haalt, is en blijft een raadsel. ‘Babies’ (Godley & Crème) vormt daarop als electropop-afsluiter van het album geen uitzondering. Met deze compilatie slaagt de dj dan ook zonder meer in zijn opzet zonder ergens te gaan vervelen.
Verdeeld door V2