Het Beringse duo The Strzebonsky Noizescene, bestaande uit Stijn Preuveneers (bas) en Bert Jacobs (drum en vocals), liet zich in 2010 reeds opmerken met hun debuut-EP ‘I Think We’re On To Something’. Na een smakelijke review én airtime op Studio Brussel komen de heren nu met opvolger ‘Redux’.
Met invloeden als Lighting Bolt en Femme Fatale beschikken ze naar eigen zeggen over een motherfucker van een sound. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? De instrumentale opener ‘Prelude II’ geeft meteen de in your face sound weer waar dit duo voor staat. De messscherpe, en tegelijkertijd smerige baslijnen worden aangevuld door het opzwepende drumwerk van Jacobs. Een krachtige combinatie in het bezit van aanstekelijke geluiden, dit doet meteen snakken naar meer.
Krijgen we dit ook? Met ‘What You Want To Hear’ zorgt The Strzebonsky Noizescene meteen voor een muzikaal hoogtepunt. De groep haalt een verzameling tamelijk simpele, maar wederom blazende en catchy riffs boven die aankomen als een kaakslag. Het op de plaat doorgaans weinig aanwezige vocale werk komt hier extra goed uit de verf. De attitude van Jacobs is er een waarbij we spontaan Goose en Blood Red Shoes als referenties naar voor schuiven. Hetzelfde succesrecept wordt bovengehaald op ‘Emerald Eyes’ en ‘Dahlia’, waarbij laatstgenoemde wordt aangevuld met een vleugje intelligente, onderliggende noise. De extra dimensie die dit toevoegt toont aan dat ze over dat tikkeltje meer brains beschikken dan het doorsnee tweetal.
Afsluiter ‘Noize Reduction’ is verrassend genoeg andere koek. We horen uitdagende synths, versmolten met een toefje dubstep en drum and bass, een wending die logischerwijs niet iedereen zal bekoren. Ook al klinkt dit buitenbeentje langzamerhand vertrouwder in de oren, helemaal openbloeien doet het niet. Jammer genoeg gaat dit ten koste van de coherentie waarover zijn voorgangers wél beschikten. Matige song, verkeerde EP.
Dit goed verteerbare tussendoortje is een aanrader voor fans van het af en toe experimentele, hardere werk. Ondanks een teleurstellende afsluiter en een licht tekort aan variatie komen de capaciteiten van The Strzebonsky Noizescene bij momenten duidelijk bovendrijven. Door de groeimarge die op het gebied van compositie zeker nog aanwezig is, kunnen we ons in de toekomst hopelijk verwachten aan meer goeds. Wordt vervolgd.
Muziek en live dates vind je op de The Strzebonsky Noizescene Facebook-page