Scandinavische muziek staat al langer garant voor kwaliteit. Uit Zweden kwamen onder andere Lykke Li, The Tallest Man on Earth en The Knife. Langs Deense kant heeft voornamelijk de dromerige pop van Efterklang voor die reputatie gezorgd. De volgende in het rijtje is The Rumour Said Fire.
De vier Denen brachten met hun eersteling ‘The Arrogant’ een mooie indiefolkplaat, maar maken op album nummer twee ‘Dead Ends’ meer plaats voor invloeden uit de jaren 80, denk aan synthesizers van The Cure en Depeche Mode. Nog meer dan op ‘The Arrogant’ hechten de vier Denen hier veel belang aan DIY. Frontman Jesper Lidang neemt dan ook de rol van co-producer op zich. Het resulteert in een veel ongeregeldere plaat, die net daarom meer charmes heeft.
‘Dead Ends’ focust op the beauty of lo-fi sound. Die focus excelleert op ‘Séance’ en met name op ‘Beneath The Waves’ en ‘Reckless Hearts’. Vergelijk een nummer als ‘Destroyer’ met hun hit ‘The Balcony’, waar er nog sprake was van harmonische samenzang en folkgitaren, en je gaat bijna denken dat we het over een andere groep hebben. Jesper en co nemen geen definitief afscheid van hun verleden als indiefolkband. Zo zijn er ‘Sleep’ en ‘Dead Leaves’, die nogal afsteken tegen de rest van de songs. Afhankelijk van waar je voorkeur ligt, is de ene helft van het album beter dan de andere.
The Rumour Said Fire heeft te kampen met een imagocrisis. Hopelijk komen ze er voor plaat drie uit welke kant ze willen opgaan: lo-fi of folk. Een album met een mix van de twee zal nooit iemand helemaal kunnen bekoren, want nummers overslaan is en blijft een zonde.
The Rumour Said Fire speelt binnenkort in Utrecht (Ekko, 20.04, info & tickets).
Verdeeld door Bertus