Het Australische indiefolk-collectief The Paper Kites had eerder dit jaar al het grotendeels akoestische ‘On the train ride home’ uitgebracht. Blijkbaar waren de heren nog niet uitverteld, want enkele maanden later volgt nu ‘On the corner where you live’. Hamvraag is of we meer van hetzelfde zouden krijgen of nieuwe wegen zouden worden verkend. Met Peter Katis (Interpol, The National) als co-producer kregen we al een hint dat The Paper Kites ditmaal voor een voller geluid zou opteren.
Het mooie ‘Deep burn blue’ bevestigde die vermoedens. Het akoestische gitaarspel werd ingeruild voor een gitaar die loom en gemoedelijk de rustgevende stem van Sam Bentley begeleidt. Ze schurken daarbij vervaarlijk dicht aan tegen de softpop van land- en stadgenoten Crowded House.
Die referentie krijgen The Paper Kites niet meer van zich afgeschud op de rest van het album. Helaas wordt vooral de braafheid van hun illustere stadsgenoten gekopieerd maar werden de memorabele songs vergeten. Na een korte, jazzy intro (‘A gathering on 57th’) belanden we op vertrouwd terrein met ‘Give me your fire, give me your rain’. Niet echt slecht, heel braaf, en heel Crowded House. ‘Mess we made’ wordt voor de afwisseling gezongen door Christina Lacy – een goed idee – en baadt in dezelfde sfeer. Het akoestische ‘Flashes’ is dan weer meer The Paper Kites zoals we ze intussen kennen: intiem en verstild.
Het beste hebben we dan helaas gehad. ‘Red light’ komt redelijk anoniem voorbij en ondanks het hogere tempo op de titelsong begint het album stilaan een lange zit te worden. Er volgt nog een kwartier meer van hetzelfde. We betrappen er ons op dat we teruggrijpen naar ‘On the corner where you live’, dat op zijn minst een zekere eigenheid aan emotie koppelde.
Het zou niet eerlijk zijn de songs op ‘On the corner where you live’ slecht te noemen. Het vijftal weet hoe een song te schrijven en Bentleys stem werkt helend na een zware werkdag of een beschonken avond. Maar na enkele songs overvalt ons een vorm van metaalmoeheid en hunkeren we naar wat avontuur. Als we dan toch in Melbourne moeten blijven: geef ons een scheut AC/DC en wat minder Crowded House.
The Paper Kites spelen 12 februari in de Ancienne Belgique (info & tickets).