Ze zijn met veel, de Vlaamse alternatieve bands die wars van trends onder de radar blijven zoemen. Zo ook The Germans, een Oost-Vlaams collectief dat met ‘Are animals different’ een vierde langspeler uitbrengt. Alhoewel, langspeler: het is één lange compositie van veertig minuten geworden. Je kan The Germans moeilijk conventioneel noemen. Voor deze release werkten ze samen met producer Pascal Deweze (Metal Molly, Sukilove, Broken Glass Heroes).
Dat resulteert aanvankelijk in een soort soundtrack die de b-film waarvoor ze gecomponeerd is ver overtreft. Na drieënhalve minuut valt een gitaar in die ons, om in filmterminologie te blijven, naar een film noir katapulteert. Wat later wordt daar een pulserende drumbeat aan toegevoegd en laat zanger Jakob Ampe voor het eerst van zich horen. Tel daarbij nog wat arcadegeluiden en très eighties synths en je komt tot een geluidsbrij waar toevallige passanten ongemakkelijk hun kop wat dieper in de eigen kraag van steken. Wie houdt van eigenzinnige spielerei vindt dat alvast een goede zaak.
Dat de heren ervoor kozen om geen afgebakende nummers te voorzien is natuurlijk leuk voor wie slecht is in het onthouden van titels. Als reviewer zorgt dat echter voor de nodige complexiteit. Laten we het er op houden dat er een soort van reprise is op minuut twintig en eerste single ‘Are animals different #1’ verscholen zit rond minuut dertig, al wordt er op de albumversie langzaam naar opgebouwd. Wat ons brengt bij het voornaamste punt van kritiek: eigenlijk bevat ‘Are animals different’ twee songs die, mits uitrekking, opvulling en herhaling in een geluidsstroom van een dik halfuur vervat zitten.
Het idee van de uitgesponnen jam mag voor muzikanten dan wel spontaan en authentiek overkomen, als luisteraar blijf je soms toch op je honger zitten. Daarnaast zijn wij niet bepaald de types die zich vrijwillig meermaals wagen aan de lange rit terwijl er zo veel anders te ontdekken valt. In tijden waarin tijd steeds vaker samengaat met aandacht is The Germans’ nieuwste plaat een potige stakingspost die, oprecht overtuigd van haar visie, af en toe de grip met de buitenwereld verliest. Al is de koffie die ze serveren allesbehalve flauw te noemen: hun geluid refereert aan het beste wat België in de jaren tachtig te bieden had en doet dat zonder al te veel gedweep.
The Germans spelen op 13 februari op We Are Open (info & tickets) en op 12 maart gratis in de Vooruit (info & tickets).
Album verdeeld via FONS records