Het Gentse paar Esther Lybeert en Maarten Flamand vormt nog steeds het basisingrediënt van The Antler King, dat in 2011 kwam piepen met een debuutplaat vol aangename liedjes die meer dan de moeite waard waren. Twee jaar later hebben ze de opvolger ‘Patterns’ klaar.
Het titelnummer begint met een droge bas van Mathias Moors en brengt de groep in een heel ander sfeertje dan we van hen gewend zijn. Een mysterieuze ritmesectie die van Balthazar had kunnen zijn wordt overgoten met verrassende gitaar en een vervaarlijk fluisterende Lybeert.
In opvolger ‘Gold Red Circles’ komen de stemmen van Esther en Maarten weer samen in muziek die meer naar country leidt dan naar de folkpop die normaal geserveerd wordt door het koppel. We weten niet of het aan ons ligt, maar de gitaarpartij doet telkens weer denken aan – je gelooft het of niet- ‘I Don’t Feel Like Dancincg’ van de Scissor Sisters. Of het nu om een rare knoop in onze hersens gaat of een wel heel rare associatie, de song blijft hangen.
Jammer dat de indian summer al voorbij is. ‘It Ain’t Mine’ had de ideale soundtrack kunnen zijn om al dromend over onze avonturen van de voorbije zomer te mijmeren. Meer dan de zachte stem ven Lybeert en een Spaanse gitaar heeft het geheel niet nodig om ons te overtuigen. Ook ‘Little Shakers & Wooden Blocks’ is één van de toppers van ‘Patterns’. Dit is het eerste nummer waar het naar onze mening de toetsen zijn die een glansrol krijgen.
The Antler King heeft met ‘Patterns’ een meer volwassen plaat afgeleverd. Verschillende stijlen kruisen elkaar op het grondgebied waar vooral de mooie stem van Lybeert heerst en de herhaling zorgvuldig wordt ontweken.
The Antler King zien kan onder andere op 13.12 in Malpertuis te Tielt (info en tickets), 20.12 in CC De Breughel Bree (info en tickets) en 19.02 in de Stadsschouwburg van Brugge (info en tickets).
Verdeeld door Sel/Sync Records