Te weinig ankerpunten te bespeuren op SPIRIT OF THE BEEHIVE’ ‘YOU’LL HAVE TO LOSE SOMETHING’

door Kobe Rombouts

Het scheelde niet veel of SPIRIT OF THE BEEHIVE had er de brui aan gegeven. Na tien jaar liep de relatie van Rivka Ravede en Zack Schwartz, samen goed voor twee derde van de band, op de klippen. Het voortbestaan van groep zag er twijfelachtig uit. ‘i’m so lucky’, hun EP die vorig jaar verscheen, was de geslaagde lakmoesproef. Het drietal kon én wilde nog samenspelen. Een goede zaak, want hun plaat ‘ENTERTAINMENT, DEATH’ deed het in 2021 goed in de eindejaarslijstjes. Zo ook in die van ons.

Ook op ‘YOU’LL HAVE TO LOSE SOMETHING’, hun vijfde worp intussen, opteert het trio uit Philadelphia voor grillige indierock. Nu ja, “indierock”. Hun geluid lijkt meer op een deconstructie van het genre. Tijdens de openingsminuten noteerden we onder meer nu-metal vocalen in ‘THE DISRUPTION’. Hoekige tempowissels (‘STRANGER ALIVE’) en onrustige elektronica (‘THE CUT DEPICTS THE CUT’) passeerden eveneens. We zijn niet vies van een klanktapijtje. Alleen valt het hier nogal mager uit. De losse ideeën lijken rechtsreeks van de repetitieruimte naar de studio te zijn verhuisd. Een rommelige start, vinden we.²

De mayonaise pakt voor het eerst ter hoogte van ‘LET THE VIRGIN DRIVE’. Het geheim? Een onwijs mooi gezongen refrein dat je doet vergeten dat je naar een nummer over stalking en kidnapping zit te luisteren. Een metafoor voor het obsessief verlangen naar je ex na de break-up, gokken we. In het middenstuk slaat de band aan het freewheelen. Op het einde grijpen ze terug naar het krachtig refrein. Het zijn dat soort ankerpunten die te vaak ontbreken op ‘YOU’LL HAVE TO LOSE SOMETHING’. Jammer, want ze houden onze aandacht erbij én geven de band richting.

Ook in de tweede helft is de kwaliteit een tikkeltje wisselvallig. De bevreemdende beelden (“Dancing at a party / Arms tied behind“) waarmee het psychedelische ‘FOUND A BODY’ schildert, weten te beklijven. ‘SORRY PORE INJECTOR’ klokt net af onder de vijf minuten, maar mist punch. Ironisch, want het nummer verhaalt over de wurgreep van de dagelijkse sleur. ‘I’VE BEEN EVIL’ en ‘1/500’ zijn dan weer twee staaltjes oerdegelijke droompop.

Afsluiten doet de groep met ‘EARTH KIT’, misschien wel het sterkste nummer op de plaat. Orkestrale arrangementen dienen als canvas voor zelfhaat en isolatie: “I don’t wanna live no more / Not if I have to speak“. De groezelige ambient waar het nummer in uitmondt doet denken aan de laatste albums van Low. Meer van zulke nummers hadden van ‘YOU’LL HAVE TO LOSE SOMETHING’ misschien een écht sterk album gemaakt. Nu moet de band het doen met eentje dat net door de beugel kan.

‘YOU’LL HAVE TO LOSE SOMETHING’ is een album dat geduld vergt. Enerzijds omdat de aanpak van de band niet altijd landt. Anderzijds schuilen er tussen deze niemendalletjes ware parels. Het zijn die sterke nummers die ons doen vermoeden dat SPIRIT OF THE BEEHIVE een geweldige plaat in hun mars heeft. Alleen moeten ze die er nog uitkrijgen. Misschien op een volgende plaat.