Neen, fan van countryzangeres Taylor Swift waren wij nooit. Voor de vele anthems (zie ‘I knew you were trouble’, ‘We are never ever getting back together’, ‘22’…) van popprinses Swift gooien we daarentegen wél maar al te graag in pure euforie onze handen in de lucht. Voor zij die daar net zo over denken hebben we heel goed nieuws. Op ‘1989’ valt immers geen spoor te bekennen van het countryverleden van de Amerikaanse. Wat we wel voorgeschoteld krijgen is de ene pophit na de andere, en zo hebben we het graag.
Dat ‘Welcome to New York’ het album mag inleiden is geen toeval. Het staat daar om ons duidelijk te maken dat Swift countryhoofdstad Nashville (definitief?) heeft omgeruild voor New York. Om het statement nog wat meer kracht bij te zetten volgt daarop ‘Blank space’, een popjuweel van jewelste en misschien wel haar beste nummer tot nog toe. Waar Lordes ‘Royals’ dé hit van 2013 was, had ‘Blank space’ die van 2014 kunnnen worden, mits een wat vroegere releasedatum.
Taylor Swift en Lorde zijn het afgelopen jaar de beste vriendinnen geworden en dat hoor je duidelijk op ‘1989’. Op heel wat nummers valt de invloed van de 18-jarige Nieuw-Zeelandse te onderscheiden. In de eerste plaats ‘Blank space’, maar ook ‘Bad blood’ is daar een uitstekend voorbeeld van. Op ‘Wildest dreams’ laat de Amerikaanse dan weer doorschemeren dat ze ook af en toe naar Lana Del Rey heeft geluisterd.
Bij de liefhebber van de betere muziek heeft Taylor Swift geen al te beste reputatie. Vooral een eindeloos geneuzel over ontelbare ex-vriendjes wordt haar wel eens aangewreven. Ook op deze worp is haar “long list of ex-lovers” aanwezig, maar de muziek zelf klinkt heel wat minder puberaal dan voorheen. Uiteraard vallen er ook genoeg mindere punten aan te halen, maar daarvoor knijpen we nu toch graag een oogje dicht. Slechts weinig popplaten schonken ons dit jaar immers zoveel plezier als ‘1989’.
Taylor Swift in al haar glorie aanschouwen kan volgend jaar in Amsterdam (Ziggo Dome, 21.06, info & tickets)