Energiek en hoe dan ook verrassend. Dat zijn zowat de enige (vage) zekerheden die een mens voor het beluisteren van een plaat van Sophie Hunger heeft. Reeds tweemaal wist de Zwitserse met een meesterwerk uit te pakken. ‘Monday’s Ghost’ en ‘1983’ zijn immers internationaal gewaardeerde platen, maar ‘The Danger of Light’ roept toch vooral veel vragen op.
‘Rererevolution’ kan als binnenkomer tellen, maar het enthousiaste geluid van dat eerste nummer kent een al te abrupt einde en gaat al meteen over in het licht dramatische ‘Soldier’. In ‘LikeLikeLike’ gaat Hunger dan weer voor een eerder klassieke – doch sfeervolle – jazzy sound. De eerste drie songs illustreren de doorgedreven veelzijdigheid waar Hunger voor kiest. In ‘Heharun’ en ‘Z’Lied Vor Freiheitsstatue’ is een zeldzaam moment van zuiverheid en breekbaarheid voelbaar, daar lijkt Hunger zich plots te beperken tot luisterliedjes met fantastische en tegelijk ingetogen muzikale intermezzo’s: een lichtpunt op een verder moeilijke en onevenwichtige plaat. Want in ‘Holy Hells’ slaat ze opnieuw de weg van de verwarring in om naar het einde toe weer onverwijld te kiezen voor een soort opgekuiste old school jazz.
Hunger mag dan met tal van zwaargewichten (onder meer Howard Bilerman, ex-Arcade Fire en Stephen Nistor, bekend van onder meer Danger Mouse) hebben samengewerkt voor haar meest recente langspeler, ‘The Danger of Light’ valt al bij al toch ietwat licht uit met haar vorige twee albums in het achterhoofd. Hunger zoekt op deze productie iets te nadrukkelijk een internationaal geluid en het lijkt alsof de Zwitserse in die zoektocht hopeloos verdwaalt en vooral zichzelf verliest. De blazersolo’s komen al te vaak plots uit het niets en worden door een al te poppy geluid versmacht. Het is een soort melting pot zonder rode draad die de luisteraar wat verweesd achter laat in een woestijn van samples en invloeden.
Niet alles hoeft met negatieve opmerkingen overladen te worden, Hunger schrijft stuk voor stuk degelijke nummers die allemaal meerdere luisterbeurten verdragen, al mag en moet je van een derde plaat toch kunnen verwachten dat die songs ook een geheel gaan vormen. Hunger kiest op ‘The Danger of Light’ niet voor dat ene verhaal en dat zorgt ervoor dat het ongemeen moeilijk is om de plaat in één ruk uit te luisteren. Het is alsof er geen licht aan het einde van de tunnel te bespeuren valt, én vooral dat is gevaarlijk. Dat ze hier een unieke kans mist om zichzelf definitief op de muzikale kaart te zetten kunnen we alleen maar bijzonder jammer vinden.
Sophie Hunger live zien kan deze maand nog in Amsterdam (People’s Place, 11.11, info & tickets).
Album verdeeld door Rough Trade