Sinds oprichtster en frontvrouw Naoko Yamano zich sinds enige tijd geflankeerd weet door het jeugdig getalenteerde duo Ritsuko Taneda (bas) en Emi Morimoto (drums) kunnen we naar onze mening onbetwistbaar spreken over verreweg de beste bezetting uit Shonen Knifes 33-jarige bestaan. Na het grandioze ‘Pop tune’ (2012) levert het trio met ‘Overdrive’ alweer een ijzersterke idiosyncratische langspeler af.
Dit neemt niet weg dat de dames alsnog een verrassing in petto hebben. Terwijl de Osaka Ramones doorgaans met vlotte poppunk geassocieerd worden, richten ze hun vizier dit keer resoluut op jaren 70-hardrock en vroege metal. Waar eerder op onder meer ‘Heavy songs’ (2002) al uitstapjes richting zwaardere gitaarmuziek werden gemaakt, trekken ze deze lijn nu consequent zowat een heel album door. Op het zomerse popdeuntje ‘Fortune cookie’ en het punkerige ‘Like a cat’ na, is het immers al Black Sabbath, Thin Lizzy en Aerosmith wat de klok slaat, weliswaar, hoewel met Japanse precisie gebracht, doordrongen van een zonnige undergroundpunkfeel.
Tegelijkertijd blijven de eenvoudig melodieuze zanglijnen en op het eerste zicht aan een kinderbrein ontsproten teksten wel helemaal vintage Shonen Knife; onder andere huisdieren, tennis, science fiction (“Robots from hell singing rustic songs”) en uiteraard favoriete gerechten komen zo elk uitgebreid aan bod. Meestal bevatten de lyrics evenwel minstens één dubbele bodem al dan niet vergezeld van een flinke dosis maatschappijkritiek of naïef optimistische levenswijsheden. Dit zorgt er niettemin voor dat het geheel geregeld over komt als een pastiche op het genre. We horen pakweg Megadeth ondanks de onderliggende betekenislaag nog niet afkomen met “Shopping, shopping, I like shopping”. Ook bijvoorbeeld op de Led Zeppelinblues van ‘Black Crow’ wordt aan openingszin “A black crow is crooking like the end of the world” geen volgens het geijkte verwachtingspatroon geanticipeerd gevolg met apocalyptische taferelen gegeven. Het gaat er uiteindelijk namelijk enkel om dat Yamano’s nachtrust en bijhorende dromen tot haar grote ergernis verstoord worden door een krassende kraai.
Shonen Knife goes metal levert op ‘Overdrive’ een tiental erg catchy alternatieve hardrock popnummers op die je eens te meer het moeilijk te weerstane, utopische universum van Yamano en co binnenzuigen. Als het van de band afhangt, hoeft de realiteit daarna niet noodzakelijk meer dezelfde te zijn. “Live is so hard, let’s take it easy, change the way of thinking” maken ze op opener ‘Bad luck song’ hun bedoelingen immers duidelijk kenbaar.
Shonen Knife live aan het werk zien kan binnenkort onder andere in Utrecht (24.05, Le Guess Who?, info & tickets).
Album verdeeld door Konkurrent