33 seconden. Zoveel tijd had ‘Beauty Is A Beast’, het eerste nummer op de nieuwe plaat van de Oostenrijkse noisepopband Sex Jams, nodig om ons te overtuigen. 12 minuten. Zolang duurde het vervolgens om aan het tweede lied op ‘Trouble Honey’ te geraken. Onze repeatknop begon bijna te giechelen van zoveel aandacht.
Sex Jams is afkomstig uit de florerende undergroundscene van Wenen en heeft met Wolfgang Möstl meteen ook één van de belangrijkste figuren uit die scene in huis. Möstl zorgt er met Sex Jams en zijn andere band Mile Me Deaf voor dat noise in de Oostenrijkse hoofdstad even fris klinkt als een gemiddelde winternacht in Siberië. Hier doet hij dat in combinatie met de charismatische frontzangeres Katie Trenk, wiens zang schommelt tussen ontroering en agressieve uithalen waar een nijlkrokodil jaloers van zou worden. Maar de belangrijkste vraag is uiteraard of de rest van de plaat het niveau van het eerste nummer aanhoudt.
Het antwoord is een volmondige ja. Net als ‘Beauty Is A Beast’ trekt ook single ‘Shark vs. Apple’ zich rustig op gang door middel van een vocale discussie tussen Möstl en Trenk. Dit gaat naadloos over in het refrein waarin beiden elkaar proberen te overstemmen, deze keer ondersteund door een oorverdovende muur van geluid. Deze combinatie van rust en agressie verveelt op geen enkel moment, in een betere wereld zou zulk een single de oren van het grote publiek bereiken. Na ‘Twists and Turns’, een leuk in noise gedrenkt popnummer en het voorlopig laatste rustpunt, lijkt Sex Jams opgewarmd en draaien ze de fuzzknop volledig open.
Hoogtepunt van deze blitzkrieg op het gehoor is ‘Science Of Shape’ waarop het gitaarspel van Möstl een hoogtepunt vol weerhaken en subtiele nuances bereikt. Dat niet enkel pop en noise maar ook punk een belangrijke invloed is komt het meest naar voor op ‘I Call Myself A Rocket’. Best niet opzetten in het plaatselijke rusthuis, de frontale vuistslag die deze song uitdeelt zou de aanwezige derde leeftijd wel eens fataal k.o. kunnen slaan. Ten slotte verdient ‘Just Kids’ als enige akoestische nummer een vermelding. Trenks stem klinkt breekbaar en de song is het bewijs dat Sex Jams ook zonder fuzz moeiteloos rechtblijft.
Sex Jams heeft een album met enkel goede nummers gemaakt waarop verschillende invloeden zich op een schitterende manier vermengen. Bovendien weet de groep een rauwe, ongepolijste sound te brengen waardoor het opwindende van een undergroundscene letterlijk in je woonkamer terechtkomt. Met ‘Trouble Honey’ zijn de Oostenrijkers echter klaar om de underground te verlaten en het grote publiek te veroveren. En met een schijnbaar ook zeer sterke liveperformance (check hun livefragmenten op YouTube) kan het niet lang meer duren voor Sex Jams dat ook daadwerkelijk doet.
Sex jams speelt binnenkort in Groningen (Lepel, 25.05, info & tickets), Nijmegen (Onderbroek, 26.05, info & tickets) en Eindhoven (Area51 via Effenaar, 30.05, info & tickets). In Eindhoven speelt ook Mile Me Deaf, de andere uitstekende band van Wolfgang Möstl.
Verdeeld door Sonic Rendezvous