Rogue Wave – Nightingale Floors: doodgewone plaat

door Tiffany Devos

Als de naam Rogue Wave je weinig zegt, betekent dat niet noodzakelijk dat je hun muziek nog nooit gehoord hebt. De band heeft door de jaren heen al heel wat centjes bijeengeschraapt door hun songs te verkopen aan films, series en reclame. Onze aandacht trokken ze in ‘The O.C.’ waarvan we de uitstekende soundtrack grondig doorgespit hebben.

Niet alles liep evenwel van een leien dakje. Drummer Patrick Spurgeon kreeg te maken met nieren die het lieten afweten en frontman Zach Schwartz werd in 2007 getroffen door een ernstig nekletsel. Bovendien kwam bassist Evan Farrell om het leven, net nadat hij uit de band stapte, bij een brand in zijn appartement. Meer recent overleed ook de vader van Schwartz, wat een inspiratie werd voor de afsluiter van de nieuwe plaat, ‘Everyone Wants to Be You’.

‘Nightingale Floors’ is al de vijfde langspeler voor Rogue Wave. Het vijftal lijkt echter aan het syndroom te lijden dat ze bij momenten heel sterke nummers afleveren, maar op plaat wat tegenvallen. Deze nieuwe luistert echter wel aardig weg en is eigenlijk op maat gesneden van mensen die nog eens een doodgewone lp willen beluisteren met charmante, rustige, gitaargedreven en goedgeschreven popsongs.

Rustig zeggen we, maar eigenlijk ook upbeat. Vooral in ‘Siren’s Song’ en ‘Used to It’ heeft het geluid wat Arcade Fire-allures die voor de vrolijkheid zorgen. Tegelijkertijd horen we er ook ‘The O.C.’-lievelingen Death Cab For Cutie in terug. Die zorgen dan weer voor de melancholische noot. Al bij al belanden we dan bij een album dat het vooral goed doet in de auto. ‘Nightingale Floors’ zal niet heel erg lang worden onthouden, maar ligt makkelijk in het oor. Dit is een plaat zonder pretentie die zich uitermate geschikt toont om de filmmomenten in je leven te voorzien van achtergrondmuziek.

Website Rogue Wave