De kans is groot dat de band RKC je weinig zegt. Dat het de afkorting is van Roses King Castles zal daar waarschijnlijk niet veel aan verhelpen. Het brein achter RKC ken je ongetwijfeld wel. Adam Ficek was tot voor kort drummer bij het Babyshambles van Pete Doherty.
Enkele jaren geleden startte Ficek Roses King Castles, een project waar hij aan de slag kon met zijn songs die, in ‘s mans eigen woorden, too weird waren voor Doherty en co. In 2008 en 2010 waren er al twee langspeelplaten, waarop duidelijk nog een weg gezocht werd als solo artiest en die vooral diende als uitlaatklep voor Ficek, toen nog full time Babyshamble en bezig aan een toer die nooit leek te eindigen. 2010 luidde het einde in voor Ficek bij de band van Doherty en hij stortte zich volledig op zijn eigen songs, Roses King Castles werd kortweg RKC en met het laatste geld uit zijn Babyshambles periode bouwde Ficek een home studio.
‘British Plastic’ werd volledig door Ficek zelf opgenomen en ingespeeld, op uitzondering van de uitstekende leadgitaar van Patrick Walden, nog een ex-Babyshamble. Het is een bijzonder ambitieuze plaat geworden. Avontuurlijk of simpelweg vreemd, het is maar hoe je het bekijkt. Ficek gaat bij momenten bijzonder ver in de productie met laag na laag gitaarriffjes, percussie en vreemde samples. Toch valt het op hoe Brits de plaat blijft klinken, vooral in nummers als ‘I Can’t Say’ en ‘People and Places’. Bovendien gebruikt Ficek zijn stem, zeker niet de meest krachtige, steeds op een slimme manier waardoor ze een volwaardig instrument wordt ten dienste van de song, zie de steengoede single ‘Here Comes The Summer’. Persoonlijk zijn wij niet meteen weg van de nieuwe single ‘Kittens Become Cats’ en ook opener ‘These Are The Days’ is, voorlopig, geen favoriet met zijn repetitieve en véél te lange refrein/outro.
‘British Plastic’ is door zijn ingewikkelde en gelaagde productie een echte groeiplaat. Een allegaartje van invloeden en geluiden. Misschien is net dat een van de weinige punten van kritiek. Soms krijg je indruk dat Ficek met opzet het geheel complexer maakt en de vraag is dan of dit de nummers op zich wel ten goede komt. Hoe dan ook: een puike plaat, die zichzelf bij elke luisterbeurt een beetje meer prijs geeft. Kopen, al is het maar uit respect voor de DIY methode die RKC er stug op nahoudt.