Rema levert met ‘Heis’ een indrukwekkend gepolijst tweede album

door Karel Nijs

Rema’s nieuwste album, ‘Heis’ (Grieks voor ‘nummer één’), is een muzikale reis, van amper 28 minuten. Op het album stelt de opkomende ster al zijn troeven uit. Hoewel zijn eerste album ‘Rave & roses’ nog maar dateert uit 2022, was de carrière van Rema meteen gelanceerd. Nadat zijn nummer ‘Calm down’ viraal ging, werd zijn naam helemaal een begrip.

‘Heis’ is een project met elf nummers waarin hij complexe geluiden verkent. In tegenstelling tot zijn eerder uitgebrachte muziek, zoekt hij hier volop de grenzen. De Nigeriaanse rapper verrast ons met een eclectisch en sterk tweede album. Met een mix van afrobeats, hip-hop en een knipoog naar de rave-cultuur weet Rema een ongezien niveau van creativiteit te brengen.

Rema gebruikt het album ook als antwoord op kritiek. De artiest voelde zich naar verluidt verkeerd begrepen door de gemengde reacties na zijn show in de Londense O2 Arena eind vorig jaar. Sommige toeschouwers interpreteerden zijn gotisch ogende beelden (maskers, capes en vleermuizen) als demonische beelden. Hij wijst ons er nu op dat dit verwijzingen waren naar de rijke geschiedenis en cultuur van zijn geboorteplaats Benin City, in het zuiden van Nigeria.

Eén van de meest opvallende nummers is ‘YAYO’. Het nummer barst van de energie en is een perfect voorbeeld van Rema’s kenmerkende stijl. Rema’s stem zweeft moeiteloos over de ritmes. ‘YAYO’ is niet alleen een feest voor de oren. Het is ook een nummer dat uitnodigt tot dansen en meezingen. We vermoeden nú al dat het ongetwijfeld tot een favoriet zal maken op feestjes en in clubs deze zomer.

De productie van het album is over de hele linie van hoog niveau, met een helder en dynamisch geluid dat recht doet aan Rema’s vocale talent. Af en toe gebruikt hij zelfs zijn eigen stem als instrument. Op het nummer ‘Hehehe’ verheft hij bijvoorbeeld zijn stem tot een soort pieptoon.

Eindigen doet hij met de ballade ‘Now I know’, waarin hij terugkijkt naar een grote liefde die hij is verloren. Maar met nummers zoals ‘YAYO’ en ‘AZAMAN’ laat hij zien dat zijn energieke hits keer op keer scoren. Het is kortom een spektakel, vol feel-good floorfillers. Rema bewijst dat hij een uniek talent heeft en nog een lange tijd het gezicht zal zijn van de afrobeat.