“No one makes quirky, literate pop quite like Regina Spektor does”. Deze omschrijving geeft accuraat de algemene feeling weer van het zesde studioalbum van de Amerikaans-Russische singer-songwriter Regina Spektor. Vooral bekend om haar frisse excentriciteit, literaire allusies en ronduit prachtige pianoarrangementen, komt Spektor nu op ‘What We Saw From The Cheap Seats’ met een uitgebalanceerde mengeling van nieuw materiaal en herwerkte nummers van live optredens en vorige albums. Dat deze plaat een van de meest geanticipeerde van het jaar is, behoeft geen twijfel – maar slaagt Regina Spektor er nog altijd in haar trouwe luisteraar te trakteren op de voor haar zo typerende bizarre stembuigingen, onverwachte tempoveranderingen en virtuoze pianoriedels?
Op deze vraag kunnen we enkel maar volmondig “ja” antwoorden: Regina Spektor rijgt ook op haar zesde album nog altijd de endorfineverhogende nummers aaneen. Toeristenaccentjes, bij tijden ronduit geflipte lyrics, magistraal uitgewerkte metaforen en welhaast strelende zanglijnen: Spektor tapt met ‘What We Saw From The Cheap Seats’ nog altijd op geheel eigen wijze uit hetzelfde vaatje als op vroegere releases als ‘Soviet Kitsch’ en ‘Far’. Hoewel ze dus duidelijk loyaal blijft aan haar artistieke roots, valt dit zesde album toch geenszins te beschouwen als een grote herhalingsoefening en blijft Spektor garant staan voor uitmuntende kamerpop met een stevige hoek af.
Leadsong ‘All The Rowboats’, waarin de metronomisch de beat volgende synthdrums de onconventionele tekst perfect onderleggen, vindt moeiteloos een weg naar je oor – om er ook niet meer uit te komen. Daar waar ze op dit nummer het lot van kunstwerk achter museumglas betreurt, gaat Spektor op ‘Firewood’ dieper in op het voorbijgaan van de alles verslindende tijd. “You’ll take the clock off of your wall / and you’ll wish it was lying” wordt echter optimistisch gevolgd door “Love what you have and you’ll have more love / you’re not dying”. Deze puntgave pianoballad is zonder twijfel van hetzelfde niveau als het overbekende ‘Samson’ en toont maximaal Spektors statige stempartij. De vreemdevogelkant van deze adorkable artieste reflecteert zich dan weer in nummers ‘Open’ en ‘The Party’, waarin ze respectievelijk halverwege begint te reutelen als een stofzuiger die kampt met hardnekkige astma en iemand vergelijkt met verschillende feestdagen (“You’re like a party somebody threw me / You taste like birthday / You look like New Years”).
Hoewel altijd onconventioneel en veelal buitenissig, blijft Regina Spektor toch alleszins een vermakelijke vreemde vogel te noemen die in staat is nummers te produceren die je neuronen zullen doen vibreren van plezier. Ook op ‘What We Saw From The Cheap Seats’ blijft ze die standaard alle eer aandoen en we kunnen je dan ook het volgende verzekeren: ook van op de goedkope achterste rij zullen haar concerten nog altijd onovertroffen zijn.
Regina Spektor live zien kan binnenkort op Rock Werchter (meer info).
Album verdeeld door Warner music