Pieter Van Dessel houdt zich, naast Marble Sounds, ook bezig met Plastic Operator, een zijproject dat in 2007 goede kritieken kreeg met de plaat ‘Different Places’. Wanneer we de tweede langspeler ‘Before The Day Is Out’ bekijken, en dat bedoelen we letterlijk, is het eerste wat opvalt een hoes die ons eerder doet denken aan commerciële drum and bass dan aan lichte electropop.
Na dit dilemma hebben we het toch aangedurfd om de plaat op te zetten. Hij opent met ‘Start’, een ietwat brave intro die niet echt iets toevoegt, maar evenmin stoort. Verder luisterend horen we goede dingen als ‘Motor’ en ‘Making It Right’: zwoele en rustige electropopsongs die ons doen dromen van goed weer. De plaat gaat in dezelfde lijn voort zodat we geen al te grote verrassingen voorgeschoteld krijgen. Dit is ook niet erg, de relaxte en melancholische stem van Pieter Van Dessel geeft de nummers een aangenaam karakter. De zanger maakt veel goed, dit merken we in ‘Next Week’. Hier jaagt Van Dessel zijn stem door een elektronisch effectje waarbij we het gevoel krijgen dat de zanger verdwenen is en we dit lied al in tientallen andere versies gehoord hebben. ‘Lessons’ zet in met een goede beat die verder in het nummer verloren gaat, al wordt de rol vlot overgenomen door gitaar en stem, waardoor we dit voorval door de vingers willen zien en de song zelfs onze favoriet wordt van de plaat.
De non-believers zullen zeggen dat ‘Before The Day Is Out’ geen waarde toevoegt aan de platenkast. Bij de volgende verwachten wij ook iets meer durf en experimentele uithalen. Oh ja, denk ook aan het hoesontwerp. Toch zien we ons perfect genieten op een zomers terrasje met ‘Before The Day Is Out’ als passende soundtrack.
Album verdeeld door Rough Trade