Oscar Jerome is allesbehalve een onbekend gezicht in de Zuid-Londense jazzscene waar iedereen min of meer in dezelfde bodemloze inspiratievijver vist. De overkokende scene die zich niet laat definiëren is het ideale zwemwater voor Jerome. Hij was schoolgenoot van Moses Boyd en Tom Misch, is gitarist van afrobeatband Kokoroko en werkte reeds samen met onder andere Ezra Collective en Sons Of Kemet. Na twee ep’s en een livealbum heeft de uit Norwich afkomstige Londenaar een internationaal contract beet en veel nieuw materiaal klaar.
Opener ‘Sun for someone’ is een hoopvolle track waarin Jerome zich laat steunen door vrouwelijke backings en een pulserende bas. Waar zijn stem niet helemaal doorkomt maakt hij het goed met vrij spel op elektrische gitaar. ‘Give back what you stole from me’ is een herwerkte versie van het origineel op zijn debuut-ep uit 2016. De drums komen harder binnen en de saxofoon is een stuk nerveuzer, zonder haar spontaniteit te verliezen. Het is een aanklacht tegen hebzucht en egoïsme. De maatschappelijk kaart wordt niet meteen opgeborgen want op ‘Your saint’ wordt onrecht emotioneel aangesneden met de hulp van woordkunstenaar Brother Portrait die een melodieuze spoken word bijdraagt. Op het einde trekt saxofoniste Cassie Kinoshi (Kokoroko, SEed Ensemble) terecht alle aandacht naar haar toe.
Met het ontspannen ‘Coy moon’ komt er een welgekomen rustpunt na enkele maatschappijkritische en opwindende nummers, al weet het niet continu te boeien. ‘Gravitate’ stond al op ‘Live in Amsterdam’ en is hier in een werelds jasje gestoken met een catchy refrein à la Tom Misch en minstens even sterke instrumentale delen waarin de virtuoos op gitaar wakker wordt. Indommelen gebeurd op het woordloze ‘Fkn happy days ‘n’ that’ evenmin: als een gereïncarneerde Django Reinhardt staat Jerome zijn mannetje tegenover een onverwoestbare ritmesectie van blazers en percussie.
De vele credits op het album tonen aan hoe hecht de Zuid-Londense scene is. Toch komt de samenwerking met publieksfavoriet Lianne La Havas verrassend uit de hoek. La Havas, die vorige maand een prachtig, zelfgetiteld album uitbracht, staat Jerome bij. Trompettist Dylan Jones (Ezra Collective) is de boter die de twee songwriters doet samensmelten. Op het vrolijke ‘Joy is you’ komt Jerome naar voren als een uitgepuurde, volwassen songwriter met invloeden van Jack Johnson. Meer dan een gitaar en contrabas heeft hij niet nodig om te boeien tot de laatste seconde.
Na afgelopen januari indruk gemaakt te hebben op Eurosonic stelt Oscar Jerome allesbehalve teleur met zijn debuut ‘Breathe deep’. Het gros van de nummers is een werk van lange adem en klinken nu in hun perfecte, doordachte vorm.