Bonobo plaatste onlangs ‘La fin’ van de vorige Oaktree ep in zijn bedtime mix voor BBC Radio 1 tussen elektronica-helden als Four Tet en Jon Hopkins. Dit geeft al een goede impressie van hoe de muziek van deze Antwerpse laptop-artiest klinkt. Net als de Britse grootmeesters beschikt hij over de gave om uit koude, elektronische instrumenten toch warme en organisch aandoende klanken te halen. Samen met zijn buddy Avondlicht, die in hetzelfde vaarwater opereert, sleutelde hij de voorbije vier jaar aan de nummers die we op deze ep te horen krijgen.
Dat is natuurlijk een eeuwigheid in muziekland, en dus krijgen we een mooie doorsnede van de evolutie van de diepere regionen der dansmuziek in die tijd. ‘Abyss’ neemt ons zo terug mee naar de post-dubstep met zijn slome groove, diepe bassen en Burial-achtige vervormde vocals. ‘Lotus’ verkent eerder de meer experimentele kant van het genre en doet denken aan de vooruitstrevende werken van producers als Untold en meer recent aan wijlen dj Rashad.
Waar de beats op de A-kant van deze ep meer onverwachte, licht tegendraadse richtingen uitschieten, zijn ze op de B-kant meer rechttoe rechtaan. Een verandering die we ook horen in de recente releases van dubstep-pioniers van weleer. Wat echter blijft zijn de wazige soundscapes en het oog voor detail die voor een donkere en gelaagde structuur zorgen.
‘Amalgation’ is een ep waarop je kan dansen maar waarmee je evengoed in een melancholische bui kan wegdromen. Oaktree en Avondlicht toveren duistere sferen uit hun laptop met even veel klasse als hun overzeese tegenhangers. Geen nood trouwens voor wiens honger nog niet is gestild met dit kleinood; er liggen nog minstens twee releases van Oaktree klaar voor 2015.
Oaktree kan je binnenkort zien op de gratis openingsavond van Artefact festival (11.02, info)
Album verdeeld door PIAS