In het interview dat ze met ons heeft gedaan, vermeldt de uit Londen afkomstige Nilüfer Yanya tijdens het maken van ‘Miss universe’ veel naar Frank Ocean en King Krule te hebben geluisterd. Hoewel er enkele stilistische verschillen zijn, zijn er tevens enkele gelijkenissen, bijvoorbeeld dat beiden bij het uitgeven van albums telkens ontzettend veel aandacht lijken te schenken aan het algemene concept van het album. Laat dit nu een van de redenen zijn waarom ‘Miss universe’ een sterke debuutplaat is.
We hebben ons bij het beluisteren blijkbaar meteen ingeschreven voor het care program van WWAY HEALTH, een wellnesscentrum waar Yanya naast haar muziekcarrière een baan heeft als telefoniste. Over vijf nogal satirische spoken word skits sneert ze naar onze westerse wereld dat we ons altijd goed moeten voelen, dat we zo graag het perfecte leventje willen, en ga zo maar voort. “So God help me / It’s unhealthy / To feel nothing / What am I supposed to feel?” snakt ze in ‘Sparkle GOD HELP ME’. In het pop-punk getinte ‘In your head’ beveelt Yanya ons aan om vooral voor onszelf te denken, een thema dat we een aantal keer horen echoën doorheen het album – zoals in ‘Tears’, waarin Yanya wordt voorzien van een naar de jaren tachtig lonkende lo-fi synthpop-beat.
Het zijn echter de poëtische teksten in combinatie met het spelenderwijs mengen van verschillende genres die je bij dit album zo moeiteloos naar de repeat-knop doen grijpen. ‘Baby blu’ lijkt een brief geschreven te zijn aan een verloren liefde: “Deep underwater, I breathe, let me soak / Choosing the shades of the love that we made / Of the love that we broke” beschrijft ze, waarbij ze wordt begeleid door met dancepop beladen synths die op het eind uitmonden in een blijmoedig gospelschouwspel. In ‘Paradise’ neemt Yanya een aantal soul-invloeden mee in haar verhaal, terwijl ‘Safety net’ als een melodramatisch popnummer klinkt door de slepende 8-bit en de verdovende percussie op de achtergrond.
Nilüfer Yanya ontpopt zich op ‘Miss universe’ eerder tot een meester dan een miss door de reeks aanstekelijke rifjes (‘Angels’) en de hortende percussie (‘Heat rises’) die het album bevat. Tevens bewijst ze een experimentele duizendpoot te zijn, waarbij ze haar prachtige stemgeluid aanwendt voor tal van genres, gaande van indiepop over r&b tot zelfs jazz in ‘Melt’.
Nilüfer Yanya speelt op 29 april in de Botanique in het kader van Les Nuits en staat deze zomer ook op Pukkelpop.