Nancy Elizabeth is een Engelse muzikante die de voorbije jaren haar talent al bewees met eigen releases en diverse samenwerkingen. Met haar vierde solowerkje ‘Dancing’ leert er misschien een breder publiek deze dame kennen. De Celtic harp die een belangrijke rol vervulde tijdens de vorige platen wordt nu meer vervangen door piano en elektronica
Tijdens het eerste nummer ‘The Last Battle’ wordt de leiding nochtans genomen door de akoestische gitaar. Een piano sluipt voorzichtig langs en dan komt er de geweldige stem van de hoofdrolspeelster, die ons als een duistere nachtegaal voorbij glijdt.
‘Indelible Day’ is zo’n lied waarbij het klavier de hoofdrol speelt. In combinatie met dit instrument doet Nancy Elizabeth ons meer en meer denken aan Agnes Obel, het zou een song kunnen zijn die op haar eerste stond en ook ‘Mexico’ zou er thuishoren, al blijft de falsetstem het unieke van deze artieste verraden.
‘All Mouth’ is dan weer een klankexperimentje waarbij stem en elektronica worden versmolten, leuk in het begin, maar het geheel was misschien meer tot zijn recht gekomen bij wat extra omkadering. Het mist een beetje de houvast die we in de andere, nochtans frêle, nummers terugvinden.
De folkinvloeden van vroeger kunnen we gerust aanstippen, maar deze dame tracht met haar recentste werk een register open te trekken dat breder is en tegelijk ook weer niet. Het geheel zweeft in dezelfde sfeer. Als Nancy Elizabeth zingt, voelen we ons een beetje beklemd en benauwd, aan mysterieuze momenten is er op ‘Dancing’ helemaal geen gebrek. En over de titel: dit werk zorgt niet voor exotische bewegingen, maar doet je zachtjes bewegen tussen hoop en dood.
Nancy Elizabeth komt voorlopig niet langs de Lage Landen. Internationale tourdatums en info kan je vinden op de website van de zangeres.
Verdeeld door Konkurrent