De eerste tonen van opener ‘Please allow me to begin again’ rollen door de speakers. Opgeknipte soulsamples, het pad ligt open richting J Dilla, MF Doom of zelfs Bibio. Tot plots de meest hyperkinetische drums de geluidsgolven tot de rand vullen. Het doet denken aan wilde footwork, gemaakt om je meest kronkelende dansmoves op uit te testen. NAH keert van aan de start ons brein genadeloos binnenste buiten met deze zelden geziene orkaan.
Even terug naar onze eerste kennismaking met NAH in 2022 op Out The Frame in, toen nog, Vooruit. Solo slagwerk kan vaak een saaie bedoening worden. Of toch één die snel verveelt. NAH breekt echter uit elk voorgekauwd framework door zijn mix van samples en finesse. Hij breekt snelheidsrecords zonder dat het op puur spierballengerol lijkt. Het is een spektakel om live aan te zien. NAH zal een vaak terugkerende gast op Gentse podia blijken. Het mag dus ook niet verbazen dat ‘Totally recalled’ nu uitkomt op het frisse VIERNULVIER records.
Het voorstellen van de live-situatie blijft essentieel. Luisteren naar NAH vergt voor ons dan ook een heel specifieke status. Zet het aan op de achtergrond en je wordt hoorndol. Je moet jezelf uitdagen, de luisterbeurt zien als een bewegingssessie van een dikke twintig minuten. Niet bepaald multi-inzetbaar. Al kunnen we NAH wel erg appreciëren voor wat het project is: een eigengereide drumband, een trommelkorps voor de toekomst. Een nummer als ‘Global logic assault’ zou zomaar het hoogtepunt van een gewaagde DJ kunnen zijn op een zweterige avond.
Wij blijven echter ook ietwat op onze honger zitten. Wanneer de verwrongen synthgolven van ‘Izzy juno’ over ons heen rollen, snakken we naar meer. Meer melodische, weemoedige breaks tussen de rauwe shots energie door. Een gevoel van dynamiekverschil dat vaak ver te zoeken is op ‘Totally recalled’. Op een toptrack zoals ‘Precog was wrong’ bewijst NAH nochtans dat hij hier gerust mee aan de slag kan.
Een cijfer op deze plaat plakken voelt eigenlijk onzinnig. De vergelijking met andere muziek gaat simpelweg zo goed als niet op. Het is een ervaring, als een slopend theaterstuk waar je vermoeid, maar tevreden buiten komt. Meermaals achtereen luisteren bleek voor ons fysiek bijna onmogelijk – En wij geloofden nochtans dat we tegen een stootje kunnen. Quod non.
Stiekem hopen we dat NAH onze commentaar compleet in de wind slaat, en gewoon koppig op zijn eigen pad blijft doortrekken. Dat zal ongetwijfeld nog een puinhoop aan prikkelend materiaal opleveren. Eindigen doet de plaat met het ziedende ‘People lie and suck’. Bij het buitengaan krijgen we nog volgende boodschap mee: “here comes the good part”. We twijfelen er niet aan.
NAH stelt ‘Totally recalled’ voor op Out The Frame op 30 maart in Wintercircus. Tickets en informatie zijn te vinden op de website van Democrazy.