Op hun vierde langspeler slaat het Frans-Amerikaanse electroduo Motor resoluut een nieuwe weg in. ‘Man Made Machine’ staat voor een meer songgerichte aanpak met als grootste innovatie de toevoeging van vocalen aan hun voorheen instrumentale mix van techno en electrowave. Dat Bryan Black en Oly Grasset als voorprogramma van onder andere Depeche Mode, Nitzer Ebb en Gary Numan indruk hebben gemaakt, bewijst de sterke cast die ze als gastzanger wisten te strikken. Terwijl laatstgenoemde op ‘Pleasure in Heaven’ lichtjes mag refereren naar zijn eigen grootste succesalbum, voorziet Douglas McCarthy ‘The Knife’ van een overtuigend griezelige inhoud, en zet Martin L. Gore het titelnummer – tevens de eerste single – helemaal naar zijn hand.
Over het algemeen zorgen de leadstemmen niet meteen voor een shockeffect. Ze blijven doorgaans steken in een eentonig, dreinend herhalen van enkele duister sloganeske leuzen waardoor ze eerder gebruikt worden als een extra, zij het betekenisdragend, mechanisch instrument. Bedolven onder een resem uiteenlopende geluidseffecten wekken ze immers een afstandelijke, robotachtige indruk. Enkel popzangeres Reni Lane weet voor even te verrassen door ‘Hello’ te voorzien van een organisch melodieuze zanglijn.
Verwacht je tekstueel gezien niet aan hele epistels. Zoals gezegd beperken de lyrics zich tot een minimum. Ze combineren de escapistische genotzoekerij van het jaren ’90 clubcircuit met de naïeve sci-fi verwachtingen die de jaren ’80 domineerden. Het is geen toeval dat we, terwijl de drammerige tekstflard “Analogue” nagalmt in ‘Autographic’, plots beseffen dat de onwezenlijke piano op het instrumentale ‘Automne’ ons een nummer eerder helemaal mee terug nam naar de filmklassieker ‘Close Encounters of the Third Kind.’
Op ‘Man Made Machine’ horen we een monotoon dansbare kruising tussen industrial techno en synth pop. Waar dit laatste element hen een duidelijke verwantschap met Daft Punk verschaft, zorgen de aanwezige, primitief ritmische rockinvloeden voor gelijkenissen met Justice. Motor weet duidelijk een opzwepend hypnotiserende technobeat tot een nummer te smeden, en verliest daarbij een consequente sfeerschepping niet uit het oog.
Als eerste experiment met gastzangers is ‘Man Made Machine’ sowieso geslaagd. Wat ons betreft kon die nieuwe afslag zelfs een stuk drastischer genomen worden, maar we hebben alle begrip voor een geleidelijke overgang, en wat niet is kan nog komen.
Album verdeeld door N.E.W.S