Drie jaar na ‘Sciencing’ kunnen we weer genieten van een nieuw album van Millionaire. ‘APPLZ ≠ APPLZ’, uitgesproken als Apples not Apples, is een goede weerspiegeling van Tim Vanhamels strakke gitaarwerk dat indertijd Josh Homme omver blies. Ze exploreert verschillende genres onder een lo-fi jasje. Dat is niet meteen verrassend, Vanhamel nam deze plaat namelijk niet op in de studio, maar in zijn huis. Op de plaat valt dat verrassend genoeg niet op, de mixing is dan ook van het hoogste niveau. We zijn alvast blij dat we niet weer 12 jaar hebben moeten wachten.
Single ‘Cornucopia’ was het eerste nummer dat Vanhamel schreef voor deze plaat en opent dan ook het album. In het verleden werden politieke onderwerpen grotendeels gemijd. Op deze plaat, en al zeker op de opener, worden de harde woorden niet geschuwd. “If you keep on buying processed food, we don’t change our attitude. It will be over.” We kunnen alvast één partij bedenken die zich geprikkeld zou voelen na het horen van deze lyric. Vanhamel ligt duidelijk wakker van de huidige ecologische toestand en verwerkt dit bewust in zijn tekst. Aan de ene kant ligt het er dik op, maar omdat ze bijgestaan wordt door nevelige, maar scheurende gitaren en een harde baslijn, komt ze tegelijk subtiel over. Deze trend wordt naarstig voortgezet op het volledige album.
Het kan op z’n minst gezegd worden dat het toekomstbeeld niet optimistisch geschetst wordt. “The day the world ends, I will be watching, from the front row seat“, aldus een sadomasochistische Vanhamel in ‘Strange days’. Hoewel dit thema aanwezig blijft, zijn er genoeg nummers die deviëren van deze tendens. In het nummer ‘Whiplash’ is er ruimte voor introspectie, en voor een partij waar Mattias De Craene het hele saxofoonspectrum bewandelt. Millionaire verandert het opvallendst van koers op de track ‘Selected garden works’. Een zweverig, psychedelisch nummer waar het publiek een uitnodiging krijgt tot de tuin van Tim. Het is ongetwijfeld het meest positieve nummer van de plaat en een welgekomen afwisseling. Wij slaan alvast de invitatie niet af om de appelboom in volle bloei te waarderen.
‘Can’t stop the noise’ is één van de grootste uitblinkers op het album. Op de maat van een spartaanse drumriff vertelt Vanhamel over de frustraties die hij ervaart in de Antwerpse binnenstad. De inspiratie voor deze single kwam tot stand nadat het geraas van auto’s de opnames voor het album grondig aan het verstoren waren. De ergernis was groot, tot op het punt dat de Limburgse immigrant een brief stuurde naar het Antwerpse bestuur. “I got a little fear, mixed with a little doubt that the afterlife just might get loud.” Als er iemand voor het lawaai in het hiernamaals mag zorgen, laat het dan Millionaire zijn – het zou het rijstpap eten alvast een pak interessanter maken.
‘APPLZ ≠ APPLZ’ werd omschreven als het rumoerige broertje van de vorige plaat, en dat lijkt te kloppen. De spirituele ervaring die ‘Sciencing’ heette staat lichtjes haaks op het maatschappijkritische gezinslid. Zonder te preken weet Vanhamel een anthem te bezorgen aan iedere gefrustreerde burger die wel eens zijn gedacht durft zeggen op Twitter. Dat thema past perfect in een plaatje samen met de catchy, doch complexe instrumentale achtergrond. Er zitten elektronische elementen in, maar toch valt ze grotendeels terug op de ongepolijste rock die de groep typeert. Vanhamel mag gerust experimenteler zijn, maar afgaande op deze plaat is dat geen noodzaak voor de toekomst.
Lees hier ons interview met Tim Vanhamel over ‘APPLZ ≠ APPLZ’.
Millionaire speelt binnenkort in Brugge (31.05, Cactus), Eupen (04.06, Kulturzentrum Alter Schlachthof), Leuven (06.06, Het Depot), Hasselt (07.06, Muziekodroom), Gent (09.06, Handelsbeurs), Luik (11.06, Reflektor), Antwerpen (12.06, Trix) en Kortrijk (25.06, De Kreun). Een volledig overzicht en tickets vind je via de website van Millionaire.