‘Waterproof’ opent stevig met ‘It’s Up To Us’, een rocksong voorzien van elektronische toetsen. Deze is niet echt indicatief voor het album, een afwezige popplaat van de Belgen Elke Jacobs en Stan Nieuwenhuis.
Elke is producer bij Studio Brussel en presentatrice van De Canvascollectie en Stan Nieuwenhuis is ex-Aix’er, een band die het tot op het Kampioenschap van Brussel heeft geschopt. De carrière van Mastercab werd eerder dit jaar pas echt uit de startblokken geschoten door de productie van Alex Callier die ‘Strange’ tot in de playlists katapulteerde. Na een EP in 2008 krijgen we nu dus ook een langspeeldebuut, waarop ‘Strange’ vreemd genoeg ontbreekt.
Ook singles ‘Home’ en ‘Harbor’ (met Wouter Van Besien in de clip) zouden geen onbekenden mogen zijn voor de aandachtige Radio 1 of Studio Brussel-luisteraar. Het zijn liedjes die de autorit aangenamer maken. Opvallen doen ze niet, maar stilletjes geniet je ervan. Ook toegestaan is luisteren met de hoofdtelefoon op de trein, wegdromend terwijl het landschap voorbijflitst. Blik op oneindig en even afgesloten van de wereld.
‘Waterproof’ volgt echter niet voortdurend de dagdroomroute. Net wanneer je in slaap zou sukkelen, zorgt ‘Get Me Some’ met het fluitdeuntje voor een vrolijke noot. Daarna volgen ‘Out Of Bed’, singlemateriaal, en ‘Awake’ in een sneller tempo. Ze brengen weer vaart in het album, zonder daardoor uit de toon te vallen. Altijd een pluspunt zijn de wisselende vocalen. Elke en Stan doen het goed apart en blenden bovendien mooi samen. Maar vooral wanneer de elektronische pareltjes (waaronder ‘June’, ‘Ten’ en ‘Concorde’) zich stilaan prijsgeven, maakt een glimlach zich van ons meester.
Mastercab houdt het simpel, puur en uiteindelijk ook gevarieerd. Badend in melancholie zijn deze Belgen erin geslaagd een uitgebalanceerde plaat te maken met een eigen triest sfeertje. Eindigen doen ze met ‘Skin’ en ‘Simple’, misschien wel de persoonlijkste liedjes op ‘Waterproof’. Je zou er stil van worden.
Album gefinancierd via Sonic Angel