Zelden zo hard aan Kate Bush moeten denken als bij het beluisteren van ‘Right from real’. Voor wie nu aan het twijfelen geslagen is: dat is absoluut iets positiefs. Het aantal artiesten dat beïnvloed werd door de Britse zangeres is ontelbaar, maar slechts weinigen slaagden erin een gelijkaardig geluid voort te brengen of een vergelijkbare sfeer op te roepen. Lydia Ainsworth komt er op haar debuutalbum wel heel erg dichtbij.
Enkele maanden geleden maakten we door middel van ‘Malachite’ voor het eerst kennis met de Canadese muzikante. De synthesizers dweepten met labelgenote Grimes, maar de stem ademde Kate Bush. Met haar ep ‘Right from real pt 1’ pakte ze ons vervolgens helemaal in. Voor haar eerste volwaardige plaat besloot Ainsworth die ep te bundelen met een tweede. Het gevolg is dat we eigenlijk maar vier nieuwe nummers te horen krijgen op ‘Right from real’.
Dat nieuwe materiaal sluit echter naadloos aan bij wat we al eerder konden beluisteren, waardoor een consequent geheel voorgeschoteld krijgen. Op ‘White shadows’, ‘Malachite’ en ‘Holograms’ wordt er nadrukkelijk geflirt met de Kate Bush van ‘Watching you without me’. ‘Moonstone’ bestaat dan weer uit diezelfde ijle elektronica waarmee Blue Hawaii vorig jaar nog uitblonk. Echt boven zichzelf uitstijgen doet Ainsworth ten slotte op ‘PSI’. We zouden het zelfs één van de beste popsongs van het jaar durven noemen, als het al in een categorie te plaatsen valt.
‘Right from real’ is een uiterst unieke popplaat en een absolute must hear. Met behulp van aanzwellende strijkers, synthesizers en vooral haar bijzonder mysterieuze stem creëert Lydia Ainsworth een compleet nieuw muzikaal universum. Het gebeurt niet vaak dat een debuut ons zo doet hunkeren naar meer.
Album verdeeld door Arbutus Records